Blog

Píšeme pre vás

Monika Gašparovská
3 praktické kroky ako získať prácu v marketingu

3 praktické kroky ako získať prácu v marketingu

Pred pár dňami sa ozvala kamarátka, ktorá aktuálne pracuje na marketingovej pozícii na strane klienta. “Moni, vieš mi dať nejaké praktické tipy, ktoré mi pomôžu uspieť na pohovore a získať prácu v marketingovej agentúre?” Nakoľko som počas svojho produktívneho veku absolvovala niekoľko desiatok pohovor (na strane uchádzača, aj na strane spoločnosti), moja odpoveď nemohla byť iná, ako hodinový telefonát, do ktorého som sa snažila vtesnať všetky praktické rady, ktoré som odpozorovala.

Potom mi napadlo, že spomínaná kamarátka nie je zďaleka jediná, ktorá uvažuje o práci v marketingovej brandži a dokonca ma v minulosti oslovilo viacero známych, ktorí nielenže nemajú absolútne žiadnu prax v marketingu, ale dokonca nemajú ani tušenie, odkiaľ by nejaké informácie, ako postupovať a začať, zohnali. Akú šancu majú uspieť oni, keď sama viem, že nie je zrovna najjednoduchšie získať prácu, po ktorej človek túži? 

Preto som sa rozhodla dať dokopy pár naozaj praktických rád a poradiť každému, kto sa rozhodol pre prácu v marketingovom segmente. Nie, nemusíš byť multitalentovaný čávo a nemusíš mať za sebou ani 20 ročné skúsenosti, a predsa ti garantujem, že to dáš. Ako?  

1, Je to skutočne to, čo chceš?

Prvý najdôležitejší bod, ktorý rozhoduje o tom, či prácu získaš, alebo nie, je tvoje odhodlanie. Môžeš si povedať, že toto sú len také “motivačné báchorky”, ale pravdou je, že ak o niečo skutočne stojíš, pristupuješ k tomu s oveľa väčšou mierou vytrvania a precíznosti. A nič ťa neposúva k práci snov bližšie, ako tvoja vedomá vôľa

Z vlastnej skúsenosti viem, že ak som sa rozhodla rozposielať životopisy na 10 či 15 rôznych pozícií, nikde ma nevzali. A bolo to správne. Nie je predsa možné, aby jeden uchádzač mal záujem byť mid copywriter, marketingový riaditeľ pre nadnárodnú spoločnosť, event manager v agentúre či brand manager pre značku alkoholu.       

V zúfalej snahe získať akúkoľvek prácu v marketingu som stratila svoju motiváciu a nadšenie. Zabudla som, čo chcem robiť, prečo to chcem robiť, čo tým chcem dosiahnuť a kam sa chcem v budúcnosti posunúť. A to najdôležitejšie - zabudla som hľadať prácu, v ktorej budem dlhodobo spokojná a šťastná.

Preto ešte predtým ako začneš vôbec prácu v marketingu hľadať, si ujasni všetky otázky, ktoré som si ja v minulosti zabudla položiť. Jedným z najlepších pomocníkov je vytvoriť si klasické PRE a PROTI. Na jednu stranu si napíš to, načo máš predpoklady, čo ťa baví a na tú druhú stranu svoje slabé stránky a pracovné náplne, ktoré ťa od pozície odrádzajú. 



Čím konkrétnejší budeš, tým ľahšie sa ti budú selektovať pracovné pozície, ktoré sú na trhu. Zameraj sa na to, čo zamestnávateľ vyžaduje v tvojej potenciálnej práci a hneď ti bude jasné, ktoré pozície sú pre teba najvhodnejšie.

2, Jedno pravdivé klišé: Prvý dojem je najdôležitejší (!!!!)

To, ako sa hneď na začiatku prezentuješ, rozhoduje o tom, či vôbec k nejakému pohovoru príde. Ak posielaš úplne nudný, ničím nezaujímavý (ideálne len na profesii naklepaný) životopis, tak sa nemôžeš čudovať, že nikto nemá záujem. V marketingu pri životopise, portfóliu či motivačnom liste platí jediné pravidlo: nedodržuj žiadne pravidlá

Agentúra chce vidieť kreativitu, tvoju osobnosť, ktorá sa nielenže nebojí, ale veľmi rada sa odlišuje od ostatných. A nie je to o tom, skombinovať 12 krikľavých farieb, presýtiť pár strán kvantom obsahu či si do pozadia vložiť šialené fotky. Odlíšiť sa, znamená nahliadnuť do svojho vnútra, nájsť to, čo ťa najviac vystihuje, kreatívne to spracovať a ukázať svoju osobnosť najautentickejšie ako je možné. Povedz o sebe to, čo ti je blízke, to, čo je pravda a neboj sa byť sám sebou. Práve autentickosť ťa odlišuje od množstva “načančaných” životopisov. A to je prvý najlepší krok, ktorým by si mal zaujať.    

Personalizuj. Neposielaj všade rovnaký motivačný list, mysli na to, že človek, ktorý ho číta, čítal už desiatky motivačných listov. Presne vie, ktorý je písaný priamo pre ich spoločnosť a ktorý sa obsahom mení iba v adresátovi. Hoci ti to zaberie viac času, máš oveľa vyššiu šancu získať prácu, o ktorú máš záujem.   

Ak sa tvojmu životopisu zadarilo a telefonicky ťa chcú pozvať na pohovor, tak si to pre boha nezbabri otázkami typu: “A odkiaľ voláte? Ktorá agentúra? Viete, ja som si poslal životopis do viacerých spoločností.” Ak reaguješ takto, tak ti odporúčam radšej vôbec nezdvíhať telefón. To, že to skúšaš u viacerých agentúr naraz, je v poriadku, ale nemusia o tom všetci vedieť. Pekne poďakuj za zavolanie, popros ich, aby ti detaily poslali na e-mail a rozlúč sa s tým, že už teraz sa na pohovor tešíš. V emaile presne nájdeš info, o ktorej agentúre je reč a ušetril si sa od prvého trápneho a negatívneho dojmu.

3, Ako zažiariť na pohovore?

Nemeškaj. Občas sa každému stanú nečakané veci, ktoré ovplyvňujú čas príchodu na pohovor, viem. ALE, urob všetko preto, aby si bol na pohovore v dohodnutý čas. Radšej choď skôr a prevetraj si hlavu pred budovou. Nechceš predsa hneď v prvý deň ukázať svoju (ne)dochvíľnosť.   

Priprav si odpovede. Nie každá agentúra sa ťa bude pýtať klišé otázky, ako: kde sa vidíš o 5 rokov, prečo si myslíš, že si ideálnym kandidátom, čo vieš firme ponúknuť, prečo práve my a pod. Avšak, ak sa tak stane, mal by si byť pripravený pohotovo a vhodne reagovať. Pred pohovorom (nech to znie akokoľvek psycho) si odpovede doma nahlas rekapituluj. Ak budeš pôsobiť prirodzene a budeš vedieť vhodné odpovede, zvyšuje to tvoje šance na úspech.

Na pohovore sa prezentuj výsledkami (ak nejaké máš). Teoretické poznatky o SEO, ktoré si prečítaš v blogom článku, z teba nerobia SEO špecialistu. Mysli na to, že najlepšie je byť úprimný a rozprávať o tom, čo skutočne ovládaš, v čom máš skúsenosti, čo sú tvoje silné stránky, čo sa chceš v budúcnosti naučiť a aké výsledky si dosiahol v predchádzajúcej práci (ak už nejakú prax máš). Buď pripravený predať sa.   

Zisti si všetko o agentúre. A keď vravím všetko, tak myslím naozaj všetko. Prelustruj si sociálne siete, webové stránky, projekty, ktoré robili, klientov, o ktorých sa starajú, kampane, ktoré mali úspech, ľudí, ktorí v agentúre pracujú. Čím viac informácií budeš vedieť, tým ľahšie ukážeš, že máš skutočne o prácu v agentúre záujem, že sa stotožňuješ s ich firemnými hodnotami, kultúrou a že do kolektívu ľahko zapadneš. Ak si urobíš poriadny research pred samotným pohovorom, bude aj tebe jasné, či sa v agentúre budeš cítiť ako doma. Ak dokážeš niektoré informácie počas pohovoru použiť a ukázať, že firmu skutočne poznáš, máš vysokú šancu dostať sa medzi favoritov.  

Priprav si otázky. Pracovný čas, možnosť homeoffice, benefity práce.. to všetko je dobré vedieť, avšak opäť apelujem na kreativitu. Ak ňou po celom pohovore zrovna neprekypuješ, pýtaj sa radšej na víziu spoločnosti, aké sú možnosti profesijného rastu, kto bude tvoj nadriadený, aké firma poskytuje možnosti vzdelávania, ako vyzerá konkurenčné prostredie. Hlavne sa niečo opýtaj. Odpovedať na “Sú z vašej strany nejaké otázky?” “Hmm... ani nie... zatiaľ ani nie… asi nie...”, je fakt to najhoršie, čím pohovor môžeš zaklincovať. Ukáž, že sa o spoločnosť zaujímaš a ak to myslíš vážne, určite nájdeš v talóne niekoľko vhodných otázok.       


Budeme ti držať palce, nech sa rozhododneš pre ktorúkoľvek agentúru. Ak si si z nášho návodu zobral zopár dobrých tipov a rád by si skúsil zabojovať o svoje miesto práve v našej marketingovej agentúre, neváhaj sa pozrieť, ktoré marketingové pozície práve obsadzujeme
 

Monika Gašparovská
Monika Gašparovská Account Manager
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en