Blog

Píšeme pre vás

Miroslav Nagy
/
30. jún 2016
6 krokov, ako si vybrať správneho dodávateľa

6 krokov, ako si vybrať správneho dodávateľa

Nikto nevie všetko. A preto je občas potrebné, aby ste siahli po posile z vonka, ktorá vás usmerní alebo dokonca zrealizuje vaše plány za vás.

Podnikateľov a firiem je mnoho a denne pribúdajú stovky ďalších. Nájdu sa medzi nimi seriózni, ale aj “tí druhí”. Výber vhodného dodávateľa si preto vyžaduje trochu analýzy a premýšľania, aby ste nešliapli vedľa.

Aj my sme sa počas našej vyše 8-ročnej praxe niekoľkokrát popálili na nevhodnom výbere dodávateľa a preto by som vám rád priblížil, na čo si aktuálne dávame pozor, aby sa to nestalo znova.

Je samozrejme otázne, o akého dodávateľa ide. O aký projekt sa jedná, čo je jeho cieľom a koľko máme času. Tiež hrá veľkú rolu to, či ide o jednorazovú záležitosť alebo vyhľadávame partnera, s ktorým budeme spolupracovať na pravidelnej báze. To sa zväčša vykryštalizuje po prvej, resp. niekoľkých prvotných zákazkach.

Máme niekoľko rokmi overených obchodných partnerov, s mnohými z nich sme si vybudovali priateľské vzťahy a vieme sa na nich spoľahnúť rovnako ako oni na nás. Občas sa ale vyskytne potreba zabezpečiť niečo, čo nie je úplne bežné.

1) Jednorazová alebo dlhodobá spolupráca

Na začiatku je väčšinou veľmi ťažké určiť, čo sa z toho vykľuje z dlhodobého hľadiska. V zásade je to ale jedno. Keďže ako agentúra zodpovedáme našim klientom za výsledky a naše slovo musí platiť, to isté sa snažíme v čo najväčšej možnej miere prenášať aj na dodávateľov. Ak teda klientovi prisľúbime, že to a to bude hotové v pondelok, keďže sme takýto prísľub dostali od dodávateľa, malo by to tak byť, aj keby z neba padali traktory.

V opačnom prípade si kazíme naše meno a klienta nezaujíma, že zlyhal podnikateľ Ferko Mrkvička. V jeho očiach sme zodpovední my. Sú samozrejme prípady, ktoré nikto nedokáže ovplyvniť. Ak ale máme s nejakým dodávateľom negatívnu skúsenosť hneď na začiatku, pri prípadnej ďalšej spolupráci sme 10-násobne obozretnejší, ak sa do nej vôbec pustíme. Alebo sa poobzeráme po niekom inom.

2) Získanie cenných informácií

Pokiaľ sa púšťame do vecí, v ktorých nie sme stopercentne doma, snažíme sa od potenciálneho dodávateľa získať čo najviac relevantných informácií. Veľa to prezradí jednak o jeho ochote, s ktorou s nami komunikuje, ale aj o tom, ako sa on sám orientuje v danej problematike. Z toho, čo sa takto človek dozvie, sa dá častokrát pomerne presne vydedukovať, s akým odborníkom má tú česť.

Pre nás sú tieto informácie rovnako dôležité, aby sme dokázali odhadnúť, aké prípadné komplikácie nám môžu skrížiť plány, aký je čo najefektívnejší postup, aby sme dotiahli projekt do úspešného konca včas a s vyčleneným rozpočtom.

Ako som písal hneď v úvode, nikto predsa neovláda všetko. Preto si prípadnú aktuálnu neznalosť netreba zamieňať s neodbornosťou. V prípade, že dodávateľ na niečo nedokáže zareagovať alebo ho niektorá z otázok zaskočí, je veľmi dôležité, či má snahu potrebnú informáciu prezistiť a neskôr doplniť, alebo sa uspokojí so svojou nevedomosťou.

3) Cenová ponuka

Pre mnohých ľudí je otázka ceny na jednom z popredných miest, ak nie priamo na prvom. Často je to podľa môjho názoru na škodu. Žiaden profesionálny fotograf s rokmi bohatých skúseností vám predsa nemôže ponúknuť rovnaké cenové podmienky ako kamarátov bratranec, ktorý si predvčerom kúpil fotoaparát. S tým priamo súvisí aj to, že výsledok práce jedného a druhého bude diametrálne odlišný.

Preto ak niekto ide tvrdo po cene, musí si uvedomiť, že je to často na úkor kvality! Nemusí to tak samozrejme platiť vždy. Pokojne sa môže stať, že menší odborník v snahe dorovnať sa konkurencii, ponúkne podobnú alebo vyššiu cenu. Aj preto je dobré zvážiť viacero faktorov súčasne.

Pri dlhodobej spolupráci s rovnakým dodávateľom taktiež často dochádza k tomu, že vám poskytne napríklad obratový rabat, čo znamená, že v konečnom dôsledku šetríte na cene a pritom spolupracujete s profesionálom v danej oblasti, ktorý vás navyše dobre pozná a vie, čo potrebujete a očakávate.

4) Stretnutie a dôležitá chémia

V dnešnej dobe informačných technológií ľudia často podceňujú čaro osobného stretnutia a to, čo všetko na ňom môžete zistiť. Ak je váš potenciálny dodávateľ z opačného konca zemegule, môže byť stretnutie s ním trošku problematické. Ak je to však čo i len trošku možné, z vlastnej skúsenosti odporúčam stretnúť takéhoto dodávateľa osobne, najlepšie priamo u neho.

Na vlastné oči sa tak máte možnosť presvedčiť, v akom prostredí sa bude realizovať vaša zákazka, či to, ako vyzerá človek, s ktorým budete komunikovať. Aspoň si ho dokážete lepšie vizualizovať pri neskoršej mailovej alebo telefonickej komunikácii.

Ak ide o dlhodobejší projekt, určite nezanedbajte chémiu. Ak vám daný človek nesedí, dokážete sa cez to preniesť pri dlhodobej pravidelnej komunikácii? Ak nie, mali by ste zvážiť iného dodávateľa, ktorý vám bude sympatickejší.

5) Dôvera

Dôvera je podľa mňa úplne kľúčová. Získava sa pomerne dlho, no na druhej strane, je možné ju stratiť šmahom ruky. Ak svojmu dodávateľovi nedôverujete, budete v neustálom strese, či napríklad váš skvelý nápad nezrealizuje sám, či dodrží prisľúbený termín, atď.

Sami sa tak vystavujete situáciám, ktoré vám určite nepridajú na psychickej pohode. Neraz sa nám stalo, že sa nám dodávateľ ozval s tým, že ho náš klient nakontaktoval priamo a požadoval od neho napríklad cenovú ponuku.

V takomto prípade, zatiaľ čo náš klient dôveru stratil, ju naopak dodávateľ získal, resp. si ju upevnil. Pretože z dlhodobého hľadiska uprednostnil vzťahy s nami pred možno jednorázovou zákazkou pre nášho klienta na priamo.

6) Obojstranná spokojnosť

Tak, ako potrebujete byť vy spokojný s vašim dodávateľom, potrebuje to isté aj on. Preto by mali veci fungovať obojstranne. Ak váš dodávateľ plní sľuby, ku ktorým sa zaviazal a vychádza vám v ústrety v maximálnej možnej miere, mali by ste mu to oplatiť. Nevravím teraz o vecných daroch či dovolenkách, ale opýtať sa ho napríklad to, ako sa dnes má, vás nestojí nič, ale môže spraviť veľa.

Každý má právo na chyby. Na to netreba zabúdať. Najmä v hektickej dobe, v akej žijeme, sa môže kedykoľvek stať preklep alebo iná chyba. Treba však myslieť na to, že sme všetci ľudia a že problémy sú tu na to, aby sme ich riešili. Navyše je to pre vás ďalšia cenná skúsenosť, pretože keď váš dodávateľ urobí chybu, často máte až vtedy možnosť zistiť, ako zareaguje a pokúsi sa ju vyriešiť.

Nájsť dodávateľa, ktorý na 100 alebo viac percent zhmotní vaše predstavy, je často náročný a časovo zdĺhavý proces. No ak vytrváte, je takmer isté, že sa vám nakoniec podarí získať partnera, ktorý s vami bude roky zdieľať vaše úspechy. A kto vie, možno z toho neskôr vznikne viac, ako len pracovný alebo obchodný vzťah.

Keď sa vám ideálneho obchodného partnera už podarilo nájsť, treba spraviť maximum pre to, aby to fungovalo čo najlepšie. Ale o tom možno v nasledujúcom článku.

Miroslav Nagy
Miroslav Nagy Managing Director
Má podnikateľského ducha, o čom svedčí aj to, že do svojho prvého biznisu sa vrhol už ako 18-ročný. Slovné spojenie „nedá sa“ nepozná a vždy nájde riešenie aj na tie zdanlivo nevyriešiteľné situácie. Svoju prácu miluje a je j…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en