Blog

Píšeme pre vás

Štefan Schmidt
/
/
10. január 2016
Agentúra VS Klient (3.časť)

Agentúra VS Klient (3.časť)

Občas sa stane, že aj keď klientovi odôvodníte všetky jeho otázky a nasmerujete ho na ten správny smer, začne škrtať položky z mediaplánu a odstraňovať riešenia s ohľadom na vlastnú budgetovú predstavu. Často si však neuvedomuje, že predložený návrh bol tvorený ako celok. V takom prípade je vhodné klienta upozorniť, že ak už len niečo málo z návrhu odstráni, nemusí to mať v konečnom dôsledku požadovaný efekt.
Celý predošlý článok si zobrazíte kliknutím sem

Pomaly sa dostávame k záveru nášho článku Agentúra VS Klient, v ktorom sme si stručne vysvetlili, aké agentúry poznáme, aké sú rozdiely medzi špecializovanými, či fullservisovými agentúrami, čomu sa venujeme a aké ciele máme.
 
Prebrali sme informovanosť či postup a priebeh tvorby návrhov marketingových riešení pre klienta. Samozrejme sme nezabudli spomenúť aj pár problematických poznámok zo strany klienta, ako otázka ceny a jej opodstatnenie. Ešte nám ostáva opodstatnenie marketingu ako takého, ktorý niektorí klienti ignorujú. A toto bude práve posledný bod nášho článku.
 

Agentúra VS Klient – ignorácia a škrtanie marketingu.

V dnešnej dobe je marketing samostatná profesia a je veľmi smutné, že práve túto oblasť, ktorá slúži práve pre posun spoločností na vyšší rebríček na trhu, trhového podielu, vnímanie značky u zákazníkov /spotrebiteľov a pod., ignoruje prevažná väčšina klientov a berie ju ako „zbytočnú“ nákladovú položku.



Prečo je marketing ako prvá oblasť, ktorá sa škrtá z celkového budgetu na ďalšie roky? Dáva vám to zmysel? Otvorene vravím veľké NIE a STOP!
 
Veď práve marketing je prostriedok, ktorý vytvára zisk spoločností.
Marketing je ten, ktorý posúva spoločnosť vpred.
Marketing prináša inovácie na zlepšenie fungovania spoločností.
Marketing prináša riešenia ako zefektívniť procesy.
Marketing vytvára vzťah spoločnosti so zákazníkom.
Marketing motivuje.
Marketing tvorí.
Marketing informuje...
Samý marketing :) a takto môžeme pokračovať až do nekonečna.
 
Zoberme si úplne jednoduchý príklad.
Máte deti. Vaša životná radosť. Radosť, bez ktorej by ste si už nevedeli predstaviť ani svoj život. Je to síce „tvrdší“, ale reálny príklad. Ako by si vaše ratolesti bez Vašej rodičovskej pomoci vôbec vedeli v dnešnom svete poradiť? Predsa sa o ne staráte, radíte, pomáhate, smerujete na správnu cestu, stravujete, šatíte atď. Celý svoj život sa staráte a zrazu sa len preberiete a z vašich malých detí sú dospelé bytosti a vy máte tesne pred dôchodkom. Pozriete sa späť a zhodnotíte svoju výchovu, bola dobrá, nebola? Kde a kam sa mohli deti dostať keby...


 
A presne toto sa deje v marketingu. Marketing je ako rodič a klient ako dieťa. Snažíte sa usmerniť ho správnym smerom. Ukázať mu, že práve toto nie je to správne aby sa vyvaroval zlým rozhodnutiam či chodníčkom, ale tak ako pri dieťati je na každom z nás, ako sa rozhodne. Akým smerom pôjde, či si nechá poradiť alebo nie a až na konci celého obdobia sa vieme pozrieť spätne, aká bola vlastne výchova. Tak ako rastie klient, rastie aj agentúra. Ako rastie agentúra, rastie aj klient.
 
Je pochopiteľné, že klient nemusel mať predošlý rok z pohľadu zárobku, či hospodárenia podľa predstáv a chce urobiť opatrenia v rámci nového roka a plánovania. Ale to nie je dôvod pripísania tejto problematiky práve marketingu a jeho škrtaniu. Je veľa procesov, ktoré vplývajú na hospodárenie spoločností – zlé interné rozhodnutia, konkurencia, zamestnanci, zlé nastavenie interných, predajných či iných procesov, „rodinkárstvo“ atď.
 
V prvom rade by sa mal spracovať interný prieskum v spoločnosti a až podľa tohto výsledku treba vyvodiť opatrenia.


 
Áno, môže sa samozrejme stať, že aj zlý marketing sa pripíše tomuto výsledku, avšak to tiež patrí k zlým rozhodnutiam spoločnosti, ako napr. výber „low-cost“ agentúry, prípadne neskúseným interným marketingovým zamestnancom, ktorý žijú v predstave, že poznajú celú marketingovú oblasť a sú profíci v každom smere (médiá, online, grafika, eventy, copy a xy ďalších), pričom často ani netušia, kde je sever. Uznajte, ako môže jeden či dvaja ľudia vedieť všetko, sedieť na x stoličkách naraz a zastrešovať komplet marketing. Nikto nevie všetko. Vždy to je za pomoci externých „špecializovaných“ ľudí.
 
Často si kladiem otázku, prečo mnohí ľudia ignorujú a odpisujú svoju „rodinu“, ktorá je ich spätou súčasťou a snaží sa posúvať ich vpred?
 
Verím, že táto ako aj predošlé časti článku vám aspoň v minimálnej miere otvorili oči do sveta a problematiky marketingu, prípadne aspoň ukázali, že môže existovať lepší smer.

 

Štefan Schmidt
Štefan Schmidt Business & Project Director
Obchodník telom i dušou. Legenda vraví,  že ho nikto bez telefónu na uchu ešte nevidel. Zaujíma sa o ľudí a pre klientov by zniesol aj modré z neba. Každý sa mu bez otáľania otvorí a povie mu aj tie najtajnejšie tajomstvá. Veľmi …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en