Blog

Píšeme pre vás

Ján Krška
/
/
/
4. júl 2019
Chybné a prázdne stránky na webe

Chybné a prázdne stránky na webe

Keď sa niečo pokazí alebo keď to tam nie je, ale vyzerá to pekne

Určite vám je všetkým už z nadpisu jasné, o čom bude tento článok. Ale len pre istotu, tento článok bude o neexistujúcej stránke, o stránke, ktorá sa pokazila alebo o tom, čo na nej nie je. Inak povedané, o „error 404“ a „empty state“. Dvaja prehliadaní a zanedbávaní vyvrehli (možno aj) vašej stránky. Veď v priemere ich uvidí len 2-5% užívateľov. Poďme si teda povedať niečo o outsideroch. A zahráme si popri tom aj jednu klasiku.

 Error 404

Ten moment, ktorý sa nemal stať, ale stal sa. Užívateľ sa nejakým zázrakom preklikal na chybný link. Neskoro plakať nad rozliatym mliekom, stalo sa. Ako z toho aspoň niečo vyťažiť? Buď sa chopíme handry a začneme utierať to mlieko, ktoré hádam už aj skyslo v tomto teple alebo to celé využijeme na vytvorenie niečoho, nad čím sa užívateľ aj napriek chybe pousmeje. Alebo mu ukážme kam by na našej stránke mohol ísť.
Len nech nejde preč.


Tak sa spoločne pozrime, ako by sa to dalo:

Napríklad zábavnou ilustráciou a linkom späť na hlavnú stránku:

Zdroj: https://dribbble.com/shots/2318312-Dropbox-Community-404

A čo tak úplne šialenou animáciou, ktorá nedáva zmysel?


 


Zdroj: https://ueno.co/404

Máme tu niečo aj pre náročných. 404 a lá Space Invaders:


 Zdroj:https://www.kualo.co.uk/404

Ak by ste chceli vytiahnuť nejakú zaujímavosť na kolegov v bare, tak legenda hovorí, že číslo 404 pochádza z 80. rokov z jednej malej, neznámej vedeckej stanice CERN, kde boli položené základy Webu. Tu, v miestnosti na štvrtom poschodí sa manuálne spracovávali požiadavky na zložky. Ak človek ale zadal zlú adresu, z miestnoti mu poslali správu “Room 404: file not found”.


Ďalší mýtus hovorí, že šéf Tim Berners-Lee mal kanceláriu s číslom 404 a bol problém ho tam zastihnúť. Jeden z hlavných inžinierov, Robert Cailliau, to ale všetko vyvracia a hovorí, že jednoducho potrebovali prideliť chybám hodnotu a na klientské chybové správy pripadli čísla od 400. Sklamaní? aspoň ste sa dozvedeli, že “www” začalo v CERNe. smiley

Empty state

To je to miesto na webe, kde nič nemáte. Viete, máte galériu ale nič v nej. Alebo nákupný košík. Tak tam napíšete (alebo ja pre Vás) niečo v štýle „zatiaľ tu nič nie je“. Nuda. Takže ja ako veľmi kreatívny a premotivovaný človek navrhnem, spravme niečo s tou kopou bielej plochy. Spravme tam zábavnú ilustráciu. A vy si poviete niečo v štýle: ,,kto je tento človek čo ma posledné dni prehovára, aby sme nechali pod tým buttonom ešte aspoň 64 pixelov bielej plochy nech to dýcha? Čo si spravil s tým závislákom na bielych pixeloch? Prečo by som tam dával niečo, keď tam aj tak budú neskôr fotky?“


No, lebo teraz tam nie sú. A máme možnosť urobiť niečo, čo možno trochu aj pobaví návštevníka. Alebo ho nasmeruje niekam inam, ideálne tam, kam budeme chcieť my. Alebo mu priblížime trochu vašu značku, jej ducha, urobíme jej nejakú tú osobnosť.
Dizajnéri majú takto super možnosť spríjemniť pobyt na Vašej stránke a návštevník sa bude cítiť tiež lepšie ako keď ho privíta prázdna strana. A nepôjde ku konkurencii, ktorí budú mať tú ilustráciu ešte aj animovanú. A o to ide, o to vždy išlo.
 
Poďme sa pozrieť na zopár príkladov, ako by sa to dalo spraviť a situácie, kedy sa to môže stať:

Keď vyhľadávač nenájde nič:


Zdroj: https://dribbble.com/shots/2419464-Empty-state-illustration-mobile-web

Keď ste nový užívateľ a máte prázdnu schránku:


Zdroj:https://dribbble.com/shots/4771992--Property-Empty-State

Alebo ste si ju vyčistili od všetkých newsletterov :



Zdroj:https://dribbble.com/shots/5093998-Empty-inbox

Keď máte pomalú wifi alebo pre istotu rovno žiadnu:



Zdroj:https://dribbble.com/shots/3383444-Empty-state

Tak a to je asi všetko. Ukázal som Vám zopár momentov na webe, ktoré si väčšina ľudí zvyčajne ani nevšimne a pokiaľ nie ste dizajnér alebo programátor, tak ich určite ani nevyhľadávate. Alebo predsa? Narazili ste niekde na error alebo empty state page, ktorý sa vám vryl do pamäti? Povedzte nám o ňom v komentári!
 

 

 

Ján Krška
Ján Krška Graphic Designer
Ceruzka a papier boli jeho najlepšími priateľmi už od malička. Miluje výzvy a len ťažko nájdete človeka, ktorý myslí viac „outside of box“ ako on. Je rýchly ako blesk a všetky deadliny plní s predstihom. Popri štúdiu digitálnych m&eac…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en