Blog

Píšeme pre vás

Miroslav Nagy
Ekonomická kríza a jej dopady na marketing

Ekonomická kríza a jej dopady na marketing

Už niekoľko mesiacov sa čoraz hlasnejšie špekuluje o tom, či a kedy príde ekonomická kríza. Kým niektorých táto informácia prekvapuje a znepokojuje, mnohí chápu, že je to prirodzený vývoj ekonomiky, ktorá chvíľu rastie a potom znova klesá. Akurát sa tieto fázy za posledné desaťročia zrýchľujú.

Keďže nie som ekonóm, neviem, aká bude v tejto oblasti budúcnosť. Ak však kríza naozaj príde, myslím si, že bude určite iná, ako naposledy. Finančná kríza, ktorá u nás naplno prepukla v roku 2009, mnohých zastihla nepripravených. Spomínam si na to obdobie, keď médiá z každej strany informovali (ba priam až vyvolávali paniku) o kríze, až sa človek bál otvoriť aj chladničku, aby naň odtiaľ nevyskočila. Dôsledkom toho bol absolútny chaos a strach, čo na istú dobu spôsobilo takmer úplné zastavenie celého “kolotoča”.

Dnes je mnoho ľudí a firiem pripravených. A najmä si pamätajú, čo robili pred desiatimi rokmi a aké to malo následky. Mnohí majú vytvorené rezervy a vedia, ako sa treba zachovať, poučení z vlastných chýb a úspechov.

Aký to bude mať dopad na marketing?

Ak plánujete svoj marketingový rozpočet, nasledujúce body si pozorne prečítajte, pokojne aj viackrát.

Marketing je v ťažších dobách často prvou voľbou, kde to ľudí láka šetriť a škrtať. Pritom by mal byť poslednou. Samozrejme, pokiaľ padajú tržby,môže byť ťažké presvedčiť kompetentných, že investovať do marketingu je dôležité. Úspora v marketingu pritom môže byť v konečnom dôsledku až priveľmi drahá. Ako to myslím?

1. Potrebujete byť blízko svojho verného zákazníka

V podnikaní platí, že pokiaľ chce firma zvyšovať obrat, mala by zvyšovať počet svojich zákazníkov. Zároveň platí, že bez stabilných zákazníkov neprežije. 

Treba si uvedomiť, že kríza neznamená pre všetkých prevádzku v “stand-by” móde. Pre mnohé firmy je práve naopak obrovskou príležitosťou na najväčší rozmach. Kým vy svoj marketing zosekáte na minimum, vaša konkurencia môže urobiť presný opak a získať tak pozornosť vašich zákazníkov, vďaka čomu vám z nich možno časť “ukradne”.

Myslím, že nikomu netreba pripomínať, že získanie nového zákazníka je často mnohonásobne nákladnejšie ako starostlivosť o existujúceho. A presne do tejto situácie by ste sa po odznení krízy mohli dostať.

2. Máte možnosť predbehnúť konkurenciu

Každá kríza je vždy príležitosť. V Číne sa na označenie slova kríza používajú dva znaky, z ktorých jeden znamená nebezpečenstvo a druhý príležitosť. Preto kríza často prináša nových hráčov na trhu, na ktorom už boli pred ňou dávno rozdané karty.

Ak sa chopíte príležitosti, máte možnosť využiť ju a predbehnúť svoju konkurenciu, ktorá len vyčkáva, kým to prehrmí a svet sa vráti do pôvodných koľají. Pravdou je, že svet už taký istý, ako bol predtým, nikdy nebude, takže konkurenti môžu čakať zbytočne.

Aj napriek tomu, že to finančne nemusí byť jednoduché, kvalitný marketing dokáže pomôcť aj v ťažkých časoch udržať si pozíciu na trhu. A ak vaši konkurenti svoju komunikáciu utlmia, môže dokonca získať nových klientov a zabezpečiť rast.

Aj keby ste museli okresať rozpočty na marketing, musíte ho robiť. Predstavte si, o koľko výhodnejšie je posilniť svoju pozíciu na trhu v kríze ako v čase, keď do marketingu investujú všetci. Čakanie na lepšie časy nie je šťastnou voľbou, pretože tie horšie nemusí firma prežiť a v tých lepších je oveľa náročnejšie sa presadiť.

3. Neškrtať = prežiť

Všimli ste si únikové východy v budove, v ktorej práve sedíte? Pravdepodobne sú to tie najdostupnejšie dvere s najväčším miestom okolo nich a nič vám nebráni v ceste skrz ne. Ak by sme marketing prirovnali k únikovému východu z krízy, asi vám nemusím písať, čo by sa stalo, ak by ste si túto cestu zabarikádovali zoškrtaním rozpočtu na 0.

Myslite na to, že správne nastavený marketing dokáže generovať zisk aj pri spomalení ekonomiky, poklese kúpyschopnosti a dopytu.

Samozrejme, netreba bezhlavo míňať rovnako ako bezhlavo škrtať. Možno je to výborná príležitosť analyzovať efektivitu jednotlivých marketingových investícií a v prípade zoškrtania rozpočtu sa sústrediť len na tie najlepšie z nich.

A čo my?

My sami sme príkladom toho, že kríza môže znamenať príležitosť. 4ME MEDIA vznikla v roku 2008, v turbulentnom období plnom neistoty a škrtania rozpočtov. Napriek tomu, že to nebolo jednoduché, videli sme šancu a držali sme sa jej.

Chceli sme klientom ukázať, že kvalitným marketingom sa dá veľa získať aj pri obmedzenejších rozpočtoch a myslím, že sa to vyplatilo. Mnohí naši prví klienti sú s nami dodnes.

Aby sme ako marketingová agentúra mohli ísť iným príkladom, pri plánovaní na rok 2020 počítame s nárastom nášho rozpočtu na marketing, a to až o 50%.


Aká je správna výška investícií do marketingu? Pre každú firmu individuálna, pretože treba brať ohľad na oblasť jej pôsobenia, veľkosť, potenciál rastu, aktuálne problémy a mnoho ďalších vecí.

Každá firma by však mala investovať minimálne toľko (za predpokladu, že prostriedky investuje správne), aby na ňu zákazníci nezabudli a dokázala vďaka tomu prežiť.

Ak potrebujete pomôcť s prípravou investícií do marketingu alebo pripraviť marketingový audit, ktorý si posvieti na efektívnosť vynaložených prostriedkov do marketingu, neváhajte sa na nás obrátiť.

Miroslav Nagy
Miroslav Nagy Managing Director
Má podnikateľského ducha, o čom svedčí aj to, že do svojho prvého biznisu sa vrhol už ako 18-ročný. Slovné spojenie „nedá sa“ nepozná a vždy nájde riešenie aj na tie zdanlivo nevyriešiteľné situácie. Svoju prácu miluje a je j…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en