Blog

Píšeme pre vás

Miroslav Nagy
/
1. december 2016
Etiketa v biznis svete

Etiketa v biznis svete

Ovládate základy slušného správania? Viete, ako privítať obchodného partnera? Dokážete mu vhodne predať svoju vizitku? Viete, ako sa líši biznis etiketa od spoločenskej etikety? Ak ste v niektorej z otázok zapochybovali, povieme si o tom čosi viac v nasledujúcich riadkoch.

Čo je vlastne etiketa?

Etiketa je súbor pravidiel spoločenského správania, ktoré určujú, ako sa máme správať v spoločnosti iných ľudí. Jej zásady sú nám vštepované od malička, najskôr v rodine, neskôr v škole a ďalších inštitúciách a situáciách, s ktorými sa dostávame do kontaktu. V rôznych kultúrach má rôzne odlišnosti.

Napriek tomu, že nás núti robiť isté veci istým spôsobom, pomáha nám v medziľudských vzťahoch a pri styku s neznámymi ľuďmi. Jej neznalosť ľudí môže izolovať a môžu vďaka nej získať nálepku nevychovaných. Preto je pre nás určite výhodnejšie, keď ju ovládame.

Etiketa ako taká v skratke znamená, že v spoločnosti si nie sme všetci rovní. Podľa nej sa delíme na spoločensky významnejších a menej významných, s čím ruka v ruke prichádza aj potreba riešenia rôznych každodenných rébusov, ako je správne podávanie rúk, predstavovanie sa, umenie osloviť, stolovať, atď…

Pozrite si tiež nasledujúce video

Spoločenská vs biznis etiketa

Vo svete biznisu fungujú aj pravidlá, ktoré sa mnohí z nás naučili, trošku odlišne. Väčšina ľudí určite ovláda napríklad pravidlo, keď muž kráča za ženou po schodoch smerom nahor za ňou a naopak smerom nadol pred ňou, aby ju napríklad v prípade pádu istil. To však neplatí v prípade biznis etikety, ktorá sa riadi iným kľúčom.

Spoločensky významnejšou osobou podľa biznis etikety nie je vyslovene žena, ale nadriadená alebo v hierarchii firmy vyššie postavená osoba. Zatiaľ čo pri podávaní rúk môže za bežných okolností žena zostať sedieť, podľa biznis etikety sa musí taktiež postaviť. Ruku vždy podáva spoločensky významnejšia osoba ako prvá.

Uvítanie hostí a zasadací poriadok tiež podliehajú v prípade obchodného rokovania biznis etikete, čo znamená, že poradie, akým hostí predstavujete, vždy začína najvyššie postavenou osobou v profesionálnej hierarchii firmy.

Vizitky a priebeh rokovania

O vizitkách, ich histórii a zákonitostiach nedávno na našom blogu písala kolegynka Danka - jej článok si môžete prečítať tu. Mnohí ľudia túto časť stretnutia stále podceňujú, preto by som k nim predsa ešte doplnil pár riadkov. Odovzdanie vizitky by malo prebehnúť v úvode obchodného stretnutia, hneď po uvítaní a predstavení zúčastnených osôb.

Váš partner by vám mal vizitku podať spôsobom, že ju otočenú smerom k vám položí pred vás alebo posunie po stole tak, aby ste na ňu dobre videli. Podávanie do ruky alebo dokonca hodenie cez celý rokovací stôl (áno, aj s týmto som sa už stretol), naozaj nie je vhodné riešenie. Pokiaľ sa s obchodným partnerom stretneme mimo rokovacieho stola, vizitku mu podávame zásadne pravou rukou a otočenú tak, aby si ju mohol hneď pozrieť a prečítať (Napríklad v arabských krajinách je podanie vizitky ľavou rukou považované za urážku). Opäť platí pravidlo, že ako prvý by mal vašu vizitku dostať najvýznamnejší človek v miestnosti a zvyšní podľa hierarchie - ak ju poznáte.

Keď ste už od druhej strany obdržali vizitku, odporúča sa, aby ste si ju prehliadli a nechali počas celého rokovania položenú na stole. Po skončení rokovania by ste si vizitku mali odložiť na vhodné miesto. Jej voľné pohodenie do kabelky alebo kufríka, alebo vloženie do zadného vrecka nohavíc počas vstávania, sa za vhodné odloženie nepovažuje :)

TIP: Možno nie každý tuší, že v biznis etikete je dokonca neprípustné, ak si človek kýchne, povedať mu nazdravie. Ľudia, ktorí majú biznis etiketu v malíčku a denne absolvujú náročné stretnutia s obchodnými partnermi, by to dokonca mohli považovať za neúctu, v lepšom prípade za faux paux. Neviete totiž, či kýchajúci človek netrpí nejakou chorobou či alergiou a v tomto prípade sa odporúča vôbec nereagovať. Ruku na srdce, koľkí z nás to dokážu, keď sa nám podvedome na jazyk tlačí slovko nazdravie?

 

Jednanie s cudzími ľuďmi a vedenie úspešného obchodného rokovania je často náročné. Vyžaduje si veľa taktu, sebaovládania, pozornosti a aspoň základné znalosti etikety. Ak dobre ovládate biznis etiketu, určite vám to zjednoduší život, preto za žiadnych okolností nepodceňujte prípravu a nespoliehajte sa na to, že to nejako dopadne. Teda za predpokladu, že chcete uspieť. Ak niektoré z pravidiel neovládate alebo si nimi nie ste úplne istí, nezúfajte. Mnohí úspešní biznismeni absolvovali desiatky tréningov, aby vycibrili svoje vedomosti v tejto oblasti a zanechali čo najlepší dojem v spoločnosti.

 

Miroslav Nagy
Miroslav Nagy Managing Director
Má podnikateľského ducha, o čom svedčí aj to, že do svojho prvého biznisu sa vrhol už ako 18-ročný. Slovné spojenie „nedá sa“ nepozná a vždy nájde riešenie aj na tie zdanlivo nevyriešiteľné situácie. Svoju prácu miluje a je j…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en