Blog

Píšeme pre vás

Tomáš Hriško
Farba v Grafickom dizajne part. 1

Farba v Grafickom dizajne part. 1

Farby majú určitú schopnosť evokovať v nás rôzne druhy emócií a sú dôležitou súčasťou každého dizajnu. Takže nie je rozumné voliť farbu v grafickom návrhu iba podľa osobných preferencií a sympatií. Či je výber farby naozaj tak dôležitý a čo všetko ovplyvňuje jej správny výber, bude témou dnešného článku.

Hlavným faktorom je to, že každá farba má schopnosť v ľudskej mysli vyvolávať emócie. Tieto emócie sú často podvedomé a len zriedka si ľudia uvedomujú, aký má na nich farba vplyv. Je preto dôležité vyberať farbu na základe toho, akú emóciu vyvoláva, aby korešpondovala s produktom alebo službou, ktorú ponúkame.

Farby sú také silné, že v nás dokážu vyvolať spojenie napr. s vôňou či chuťou, môžu sa nám zdať ťažké alebo ľahké ba dokonca si ich dokážeme spojiť so zvukom, objemom alebo teplotou. Všetky tieto vzťahy zohrávajú významnú rolu pri voľbe farby produktu, jeho umiestnení, spôsobu marketingu, atď. Farba tak má informatívny a komunikačný charakter.

Hlavným miestom v ľudskom tele, na ktoré vplýva farba je Hypotalamus. Ten je stimulovaný za pomoci svetla a farby a následne do tela vypúšťa hormóny, ktoré majú obrovský psychologický a fyziologický vplyv na ľudský mozog, čo ovplyvňuje ako našu náladu tak aj emócie a správanie. Farba tak zohráva významnú rolu pri vytváraní silného povedomia o značke. Preto vždy, keď používame v marketingu farbu v kombinácii so značkou, zasahujeme tým do myslenia zákazníka. Pri jej opakovanom použití sa jej prepojenie so značkou prehlbuje a vytvára s ňou veľmi silnú väzbu. Viac ako 90% spotrebiteľov umiestňuje farbu a vzhľad nad ostatné faktory produktu pri rozhodovaní o nákupe služby a produktu.

Prečo je teda potrebné používať farby správne? Uvedieme si to na príklade. Ak ste majiteľom e-shopu, ktorý predáva ECO výrobky a váš web je červenej farby, ľudia zrejme nebudú mať záujem dozvedieť sa viac o vašej spoločnosti a jej produktoch. Červená farba je známa tým, že vyvoláva energiu, vášeň, hnev, agresiu a podobne. Nevyvoláva v ľuďoch emóciu ako “zachráňme planétu”, ako to vie napríklad farba zelená. Existujú konkrétne emócie, ktoré produkt či služba musia u zákazníka vyvolať, aby si ho kúpil.

Myslíte si, že máte dobrú znalosť farieb? Otestujte sa v našom malom teste:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Základné farby už sme spomenuli v jednom zo starších článkov. V ďalšej časti článku si povieme o tom, ako ich môžeme používať a navzájom efektívne kombinovať.

Tomáš Hriško
Tomáš Hriško Senior Graphic Designer
Človek, ktorý je večne hlavou v oblakoch. Všíma si detaily a jeho oko vidí aj najmenšie nezrovnalosti, na ktoré rád upozorňuje svojich kolegov. Rád sa učí a objavuje nové veci a so svojimi skúsenosťami vedie tím našich grafikov už druhý …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en