Tomáš Hriško
/
/
12. marec 2018
Farba v Grafickom dizajne part. 1

Farba v Grafickom dizajne part. 1

Farby majú určitú schopnosť evokovať v nás rôzne druhy emócií a sú dôležitou súčasťou každého dizajnu. Takže nie je rozumné voliť farbu v grafickom návrhu iba podľa osobných preferencií a sympatií. Či je výber farby naozaj tak dôležitý a čo všetko ovplyvňuje jej správny výber, bude témou dnešného článku.

Hlavným faktorom je to, že každá farba má schopnosť v ľudskej mysli vyvolávať emócie. Tieto emócie sú často podvedomé a len zriedka si ľudia uvedomujú, aký má na nich farba vplyv. Je preto dôležité vyberať farbu na základe toho, akú emóciu vyvoláva, aby korešpondovala s produktom alebo službou, ktorú ponúkame.

Farby sú také silné, že v nás dokážu vyvolať spojenie napr. s vôňou či chuťou, môžu sa nám zdať ťažké alebo ľahké ba dokonca si ich dokážeme spojiť so zvukom, objemom alebo teplotou. Všetky tieto vzťahy zohrávajú významnú rolu pri voľbe farby produktu, jeho umiestnení, spôsobu marketingu, atď. Farba tak má informatívny a komunikačný charakter.

Hlavným miestom v ľudskom tele, na ktoré vplýva farba je Hypotalamus. Ten je stimulovaný za pomoci svetla a farby a následne do tela vypúšťa hormóny, ktoré majú obrovský psychologický a fyziologický vplyv na ľudský mozog, čo ovplyvňuje ako našu náladu tak aj emócie a správanie. Farba tak zohráva významnú rolu pri vytváraní silného povedomia o značke. Preto vždy, keď používame v marketingu farbu v kombinácii so značkou, zasahujeme tým do myslenia zákazníka. Pri jej opakovanom použití sa jej prepojenie so značkou prehlbuje a vytvára s ňou veľmi silnú väzbu. Viac ako 90% spotrebiteľov umiestňuje farbu a vzhľad nad ostatné faktory produktu pri rozhodovaní o nákupe služby a produktu.

Prečo je teda potrebné používať farby správne? Uvedieme si to na príklade. Ak ste majiteľom e-shopu, ktorý predáva ECO výrobky a váš web je červenej farby, ľudia zrejme nebudú mať záujem dozvedieť sa viac o vašej spoločnosti a jej produktoch. Červená farba je známa tým, že vyvoláva energiu, vášeň, hnev, agresiu a podobne. Nevyvoláva v ľuďoch emóciu ako “zachráňme planétu”, ako to vie napríklad farba zelená. Existujú konkrétne emócie, ktoré produkt či služba musia u zákazníka vyvolať, aby si ho kúpil.

Myslíte si, že máte dobrú znalosť farieb? Otestujte sa v našom malom teste:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Základné farby už sme spomenuli v jednom zo starších článkov. V ďalšej časti článku si povieme o tom, ako ich môžeme používať a navzájom efektívne kombinovať.


Tomáš Hriško
Senior Graphic Designer

Vo 4ME MEDIA som si uchmatol post grafického designera. Už od malička som mal potrebu sa kreatívne realizovať. Staval som Lego, maľoval a navštevoval umelecké krúžky. V puberte som svoj čas venoval hlavne fotografovaniu, priateľke a veľa času som trávil za PC. Photoshop sa stal mojím každodenný…
Viac o autorovi

Newsletter

Pridajte svoju emailovú adresu a už nikdy vám neunikne žiadna dôležitá správa od nás.

Používame súbory cookie k analýze návštevnosti a aby sme mohli naše webové stránky lepšie prispôsobiť Vašim potrebám. Používaním našich webových stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na Vašom počítači, tablete alebo smartfóne.
sk en