Blog

Píšeme pre vás

Tomáš Hriško
Farba v Grafickom dizajne part.2

Farba v Grafickom dizajne part.2

V prvej časti článku venovanému farbám sme sa venovali tomu, aký vplyv majú na nás farby z psychologického hľadiska. Pri výbere farieb v dizajne je to dobrý odrazový mostík, avšak následný výber, aplikácia a kombinovanie farieb v rámci grafického návrhu je často náročný proces. Preto si povieme pár zaujímavých tipov ako si to aspoň čiastočne uľahčiť.

Tip 1. Vyskúšajte pravidlo 60-30-10

Toto pravidlo bude určite dobre známe ľudom, ktorí už niekedy riešili interiérový dizajn, kedže sa používa pri ozdobovaní domu. Základnou myšlienkou je, že použité farby by mali byť kombinované v pomere 60% - 30% - 10%. Takže najväčšiu časť by mal mať dominantný odtieň. Na druhom mieste by mala byť sekundárna farba a zvyšných 10% by malo byť kontrastnou farbou. Vďaka tomu tieto prvky viac vyniknú a samotný pomer farieb je veľmi príjemný pre ľudské oko.

Tip 2. Kontrast, kontrast a ešte raz kontrast

Kontrast farieb je dôležitou súčasťou každej vizuálnej kompozície. Úlohou kontrastu je upozorňovať na jednotlivé prvky v dizajne. V prípade jeho nedostatku je len veľmi obtiažne, aby niektorý z prvkov upútal pozornosť, ba dokonca dokáže napríklad text spraviť nečitateľným. Preto je potrebné kontrast používať v závislosti od cieľu, ktorý ním chcete dosiahnuť. Určitý grafický prvok je dôležitejší ako iný? V takom prípade je vhodné naň použiť kontrastnejšiu farbu (červená) aby hneď upútal pozornosť. Ako u všetkého však odporúčam aplikovať s mierou.

Farba v Grafickom dizajne

Tip 3. Psychológia farieb

Samotnú psychológiu farieb sme prešli už v predchádzajúcom článku. Prišlo mi však potrebné ju znovu spomenúť, kedže ďalší tip ju vo veľkej miere ovplyvňuje.

Tip 4. Kultúrne rozdiely pri farbách

Na svete sú rôzne kultúry, ktoré majú určitú históriu a tradície. Ešte predtým, než vyberiete konkrétnu farbu, je dobré sa uistiť, že jej význam bude správne pochopený. Ide o to, že farba môže mať odlišný význam v rôznych krajinách. Jej nesprávnym použitím môže dôjsť k nedorozumeniam, ktoré by mali nezvratné následky. napr. V európskych krajinách biela znamená čistota a v ázijských smrť a smútok.

Tip 5. Pri kombinovaní farieb je potrebné dosiahnuť ich harmóniu

Harmónia farieb je ultimátny cieľ, ktorý sa dizajnéri snažia dosiahnuť. Aby sa ľudia cítili spokojne pri používaní webu, text bol pre nich dobre čitateľný a vizuálna navigácia rýchla a efektívna. Samozrejme pekné farby tiež prispejú k prvému dojmu či už webu, appke, letáku alebo produktu samotnému. V priebehu histórie grafici našli farebné kombinácie, ktoré efektívne fungujú.

Monochromatické. Farebná harmónia je založená na jednej farbe s rôznymi tónmi a odtieňmi.

Analogické. Schéma uplatňuje farby umiestnené vedľa seba na farebnom kruhu.

Komplementárne. Je to zmes farieb umiestnených pred sebou na farebnom kruhu a jeho cieľom je dosiahnuť vysoký kontrast.

Rozdelené komplementárne. Táto schéma funguje podobne ako predchádzajúca, ale využíva viac farieb. Ak napríklad vyberiete modrú farbu, musíte zobrať dve ďalšie, ktoré sú priľahlé k jej opačnej farbe, čo znamená žltá a červená.

Triadické. Schéma je založená na troch samostatných farbách, ktoré sú rovnaké na farebnom kruhu. Odborníci odporúčajú používať jednu dominantnú farbu, ostatné ako akcenty.

Tetradické. Tetradická farebná schéma používa štyri farby z kruhu, ktoré sú doplnkové dvojice. Ak pripájate body na vybrané farby, tvoria obdĺžnik.

Farba v Grafickom dizajne

Tip 6. Inšpirujte sa v prírode

Keď už všetky ostatné inšpirácie zlyhajú, vždy je možné obrátiť sa na matku prírodu. Tá sama prišla na farebné kombinácie, ktoré sú často dokonalé. Prečo si teda nejakú paletu farieb nepožičať práve od nej? Malá prechádzka do prírody či pár minút googlovania fotografií prírody vám určite poskytne dostatočne veľkú studnicu inšpirácie.

To, či bude konečný dizajn alebo značka efektívna, vo veľkej miere ovplyvňuje práve výber správnych farieb. Správne farby pomôžu vašim zákazníkom cítiť sa lepšie a budú vaše produkty používať s radosťou. Preto do budúcna odporúčam vyberať farby s rozvahou.

Tomáš Hriško
Tomáš Hriško Senior Graphic Designer
Človek, ktorý je večne hlavou v oblakoch. Všíma si detaily a jeho oko vidí aj najmenšie nezrovnalosti, na ktoré rád upozorňuje svojich kolegov. Rád sa učí a objavuje nové veci a so svojimi skúsenosťami vedie tím našich grafikov už druhý …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en