Blog

Píšeme pre vás

Miroslav Nagy
/
7. marec 2017
Inovácie - zbytočnosť alebo nevyhnutnosť?

Inovácie - zbytočnosť alebo nevyhnutnosť?

Je pojem inovácia iba preceňovaným výrazom dnešnej doby alebo je práve naopak nenahraditeľným kľúčom, ktorý dokáže zabezpečiť rast spoločnosti? Odkiaľ by mali prichádzať podnety k tomu, kde a čo inovovať?

Inovácie sa nezrodia iba tak - zo dňa na deň. Mnohé vylepšenia potrebujú čas na to, aby bol výsledok dokonalý. Z tohto dôvodu by mal mať inovátor dostatok času, aby svoju inováciu priviedol k dokonalosti.

Kto je inovátorom?

Presvedčenie, že inovátor musí byť zásadne majiteľ firmy alebo predstaviteľ najvyššieho manažmentu, môže byť často mylné. Zatiaľ čo ako majiteľ firmy vidíte svoju spoločnosť tak trošku zidealizovane a skreslene, práve vaši zamestnanci sú tí, ktorí majú často reálnejší pohľad.

Práve oni sa totiž deň čo deň pohybujú po chodbách vašej spoločnosti, stretávajú sa so zákazníkmi a vykonávajú prácu, ktorou napĺňajú požiadavky vašich klientov. Preto by mali oni sami najlepšie vedieť, čo im môže uľahčiť alebo zefektívniť prácu a vašej firme pomôcť zvýšiť zisk. Zamestnanci sú teda podstatnou zložkou inovatívneho procesu.

Paradoxom je to, že podľa rôznych prieskumov iba 8 - 15% majiteľov firiem potvrdilo, že sú ochotní počúvať podnety svojich zamestnancov a následne ich aplikovať do praxe. Našťastie sa nájdu aj výnimky, a to nehovorím len o nás :)

Príklad zo sveta

Som si istý, že spoločnosť Google dnes už netreba predstavovať nikomu. Google začínal iba ako internetový vyhľadávač. Nie vždy ponúkal také široké spektrum služieb, ako je tomu dnes. Možno už menej ľudí však vie to, že svojim zamestnancom dáva priestor 20% ich pracovného času na to, aby mohli pracovať na vlastných projektoch, ktoré by v budúcnosti mohli byť prospešné pre spoločnosť.

Samozrejme, je trošku nepredstaviteľné porovnávať sa v našich pomeroch s firmou, ktorá každoročne investuje niekoľko miliónov dolárov práve do inovácií. Napriek tomu práve inovácia môže byť cesta, ako rásť, prinášať zákazníkom viac hodnoty a úžitku a prekvapovať ich neustále niečím novým.

Mimochodom, Gmail je asi najlepším príkladom inovácie, ktorá vzišla z nápadov zamestnancov Google. Dnes patrí k najviac využívaným mailovým službám na svete.

V tabuľke nižšie nájdete zoznam 50 najinovatívnejších spoločností za rok 2016 podľa prieskumu spoločnosti Boston Consulting Group z USA. Na popredných miestach sa už niekoľko rokov objavujú tie isté spoločnosti, ktoré si iba občas prestriedajú svoje poradie.

Najinovativnejsie spolocnosti 2016
Zdroj: http://www.xiaomiphone.sk/2017/01/xiaomi-je-jednou-z-najinovativnejsich-spolocnosti-roku-2016

Ako na to?

Mnoho majiteľov firiem je tak zavalených denno dennou prácou, že pre nich nie je jednoduché urobiť niekoľko krokov vzad a pozrieť sa na svoju firmu a potreby zákazníkov s väčším odstupom. Práve preto je ideálne zapojiť do inovatívneho procesu ľudí, ktorí k nemu majú čo povedať.

Skúste sa zajtra ráno posadiť s kľúčovými zamestnancami svojej firmy a opýtajte sa ich, čo by sa podľa ich názoru dalo urobiť inak - lepšie.

Dám ruku do ohňa za to, že dostanete minimálne jeden podnet, ktorý vám pomôže na ceste v inovácii vašich procesov, produktov, služieb, či napríklad marketingu.

Ak navyše máte nos na veci, ktoré budú fungovať (čo s najväčšou pravdepodobnosťou máte) a dokážete takýto nápad zrealizovať, pokojne sa môžu začať diať veci, po ktorých možno už dlhší čas túžite, ale nevedeli ste k nim spraviť prvý krok.

post box

4 spôsoby, ako zhromaždiť idey

Podnety od svojich zamestnancov by ste mali brať vážne. Návrhy spoločnosti a procesy zlepšovania nemusia byť vždy to isté. Využitie kreativity zamestnancov v podstate zahŕňa tieto formy:

  • Idea box: klasický nástroj na inováciu zo strany zamestnancov, ktorý je nákladovo nenáročný a rýchlo realizovateľný. Podstatou je namontovať jednu alebo viac poštových schránok (boxov) na frekventovaných miestach vašej spoločnosti. Zamestnanci môžu prispieť svojimi nápadmi, a to buď anonymne, alebo pod svojím menom. Je dôležité, aby ste boxy s myšlienkami pravidelne vyprázdňovali.
  • Súťaž nápadov: Tento spôsob má výhodu v tom, že môžete riadiť kreativitu svojich zamestnancov do konkrétnych oblastí. Typická otázka môže byť: “Ako môžeme znížiť našu spotrebu papiera v kancelárii o 10 percent počas jedného roka?” Pri tomto spôsobe môžete pokojne využiť aj metódu idea boxu spomenutú vyššie.
  • Virtuálna platforma: Pri tomto spôsobe sa môžete zaobísť bez potreby poštových schránok a navyše sa bude týkať aj zamestnancov, ktorí nie sú často priamo prítomní vo firme - napr. obchodní zástupcovia, ľudia z iných prevádzok, atď. Môžete využiť intranet, Facebook, alebo nejaké iné riešenie. Vďaka tomuto spôsobu nemusia zamestnanci iba predkladať nápady, ale môžu o nich tiež diskutovať a vylepšovať návrhy v reálnom čase. Nezabúdajte však aj pri využití tohto spôsobu na možnosť predkladať anonymné návrhy.
  • Workshop: Toto je najviac časovo a na zdroje náročný spôsob, ako získavať nápady od ľudí. Zvyčajne sa takýto workshop skladá z troch fáz: prednáška, ktorá informuje o tom, o čo pôjde. Potom nasleduje diskusia na danú tému a samotné myšlienky a návrhy sú zhromaždené vo fáze spätnej väzby.

Pre aký druh zberu návrhov na inovácie sa nakoniec rozhodnete, je samozrejme na vás. Každý spôsob má svoje plusy aj mínusy, ale garantujem vám, že sa dozviete množstvo zaujímavých vecí, ktoré popri svojej každodennej práci možno prehliadate.

Dôležitá rada na záver

Nezabúdajte svojich ľudí neustále motivovať k tomu, aby boli inovatívni. Sú pre vás často kľúčom k úspechu alebo naopak neúspechu a ohodnotenie vo forme uznania, poďakovania alebo dokonca finančného ohodnotenia za ich skvelé nápady sa vám vrátia niekoľkonásobne.

Konkrétny príklad, ako a čo inovovať, asi neexistuje. Je odlišný v závislosti od zamerania vašej spoločnosti, od aktuálnej situácie a potrieb trhu. Mnoho firiem však žije najmä z toho, že neustále prináša svojim zákazníkom inovácie, ktoré im pomáhajú predať a napredovať.

Ak sa s nami chcete podeliť o to, odkiaľ prichádzajú podnety na inovácie vo vašej firme alebo napríklad s riadkami vyššie nesúhlasíte, radi si o tom prečítame v komentároch pod článkom.

Inováciám zdar!

Miroslav Nagy
Miroslav Nagy Managing Director
Má podnikateľského ducha, o čom svedčí aj to, že do svojho prvého biznisu sa vrhol už ako 18-ročný. Slovné spojenie „nedá sa“ nepozná a vždy nájde riešenie aj na tie zdanlivo nevyriešiteľné situácie. Svoju prácu miluje a je j…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en