Blog

Píšeme pre vás

Juliána Odziomková
Kto je kopík a (prečo) je kreatíva občas náročná?

Kto je kopík a (prečo) je kreatíva občas náročná?

Pozícia copywritera má v každej agentúre trochu inú náplň. Základným poznávacím znakom je však tvorba reklamných textov. A čo musí dobrý kopík vedieť? 

Má cit pre materinský jazyk 
Bez ovládania spisovnej slovenčiny a základných pravidiel gramatiky a štylistiky sa správny kopík nepohne. A veru nie je to len o písaní i/y, ale aj o znalosti tvorby textu tak, aby bol ucelený a mal logický význam. 

 

Rád číta
Čítanie je pre opakovanie a budovanie slovnej zásoby nevyhnutnou činnosťou každého copywritera. Nemusia to byť hneď tisíc stranové historické romány… ale ak ťa nebaví čítať, písanie textov pre teba bude rovnako nudné či obtiažne. 

Je tak trochu psychológ
Vnímanie rôznorodosti ľudských pováh, charakteristických čŕt a vlastností jednotlivých generácií a vekových kategórií, pohlaví, zákazníkov… Kopík proste musí poznať cieľovku a mal by byť dostatočne empatický a vnímavý. Vcítenie sa do zákazníka je kľúčom k úspešnému predaju produktu. 

Vie sa vynájsť
Tvoriť texty ak dostaneš kompletný brief je paráda, no často je to iba snom o ideálnom fungovaní tohto sveta. Ale píš texty, ak je tvoj brief “napíš dva blogy pre klienta XY a deadline je že asap”. Vtedy zapneš režim “autoinšpirácie” a hľadáš, googliš, špekuluješ, vymýšľaš, píšeš...a klient ti to buď odklepne alebo nie. A ak aj nie - ten pocit, že si vytvoril z ničoho tak veľa, je super. To je jednou z krás pozície kopíka. 

Rozumie značke a produktom svojho klienta
Copywriter musí najprv porozumieť hodnotám značky, produktom, spôsobom výroby a použitia alebo ponúkaným službám daného klienta. Že si nikdy v živote sám nepokladal dlažbu, no zrazu o tom máš písať pre klienta blogy a social posty? V tom spočíva čaro tejto pozície - vedieť si naštudovať problematiku a následne manipulovať so slovami tak, aby si znel ako najväčší odborník. 

Je to kreatíva? 
Veru áno, copywriting je kreatíva. A byť kreatívcom je krásne no i náročné. Pri takejto tvorbe totiž človeka ovplyvňuje, okrem naučených vecí a zaužívaných pracovných zvykov, i jeho aktuálny emočný a mentálny stav, stav inšpirácie, to či nie je unavený alebo hladný… Tvoriť texty sa nedá mechanicky. Do každého jedného textu je totiž vložený maličký kúštik duše kopíka - v podstate ako pri každej (najmä) kreatívnej práci. 


 

Juliána Odziomková
Juliána Odziomková Copywriter
Ak hľadáte empatickú bútľavú vŕbu a zasnenú filozofku v jednom, ste na správnom mieste. Juliána rada počúva ale i rada rozpráva a rovnako tak aj píše. Je chameleónom ako v spoločnosti, tak i čo sa jej vlasov týka - nikdy nevieme, s čím príde zaj…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en