Blog

Píšeme pre vás

Miroslav Nagy
Logo za 5 EUR? Alebo za 10?

Logo za 5 EUR? Alebo za 10?

O tom, že logo je nesmierne dôležité, vedia asi všetci. O tom, že nie je šťastné riešenie nechať jeho tvorbu na online generátor alebo “amatéra” a hlavne prečo, sa vám pokúsim napísať v nasledujúcich riadkoch.

Na jednej nemenovanej sociálnej sieti v nemenovanej skupine, kde sa zgrupujú najmä začínajúci podnikatelia, som si pred chvíľkou prečítal otázku: “Bol by mi niekto ochotný spraviť logo?” Zaujalo ma, koľko ľudí zareaguje a aké budú odporúčania, a tak som sa rozhodol pozrieť sa na komentáre.

Nemal som to robiť…. Väčšina z nich ma rozčúlila. Našlo sa zopár ľudí, ktorí ponúkli reálne tipy na agentúry alebo dizajnérov, občas aj s vlastnou skúsenosťou, občas to bola len skrytá reklama.

Viac ma však zaujali takí, ktorí danému “nešťastníkovi” odporučili online generátor log, prípadne portál, kde sa združujú väčšinou ľudia, ktorí si popri full time jobe prilepšujú takýmito bokovkami a za “tvorbu loga” sa neboja vypýtať si niekedy až horibilných 5 či 10 EUR.

Čo je na tom vlastne zlé?

Je treba si uvedomiť, že dobré logo o vašej firme povie svetu ešte skôr, než vy sami. Bude prezentovať vaše produkty či služby, na prvý pohľad hovoriť o filozofii firmy a snažiť sa vydobiť si svoju neochvejnú pozíciu v dnes už aj tak dosť prelogovanom svete. Jeho úlohou bude vryť sa do pamäti vašim potenciálnym zákazníkom svojim prevedením, farebnosťou, typografiou a mnohými ďalšími atribútmi a vzbudiť v nich zvedavosť alebo dokonca túžbu nakúpiť u vás.

Nedovolím si odhadnúť, koľko log vznikne na tomto svete za jeden deň. Bez váhania však dám ruku do ohňa za to, že to nie sú ani desiatky a ani stovky, ale oveľa oveľa viac. Mali by giganti, ktorých netreba menovať (každý tých svojich obľúbených vysype z rukáva na počkanie minimálne 10) šancu uspieť, ak by ich logo vzniklo v online generátore? Možno áno, možno nie - nechám posúdiť každého z vás.

Skica loga

A ako to je v skutočnosti?

Keď sa však vrátim k tomu, čo všetko je úlohou loga a aké je dôležité, neviem sa zbaviť presvedčenia, že dobré logo nevznikne len tak, na počkanie. Ja sám nie som grafický dizajnér - na to máme v agentúre iných šikovných ľudí, avšak sám veľmi dobre viem, že sú za tým hodiny prieskumu trhu, skicovania, hľadania správnej kompozície, fontu, farebnosti. Že treba uvažovať nad rôznym použitím loga - chcete predsa, aby rovnako dobre vyzeralo na webe, vizitkách či letákoch, bolo čitateľné maličké na reklamných predmetoch aj obrovské na dverách auta alebo na streche vašej budovy. Aby medzi ľuďmi vyvolávalo ten správny pocit, ktorý chcete dosiahnuť, aby s vašou firmou žilo v ideálnom prípade desiatky rokov a fungovalo, odlišovalo vás od konkurencie a bolo jedinečné.

A to ešte nevravím o tom, koľko skíc skončí v koši a koľko nápadov sa zamietne skôr, ako sa začnú realizovať, pretože niekto niekde vo svete už kedysi premýšľal rovnako a vytvoril čosi podobné. Keď si to takto zrátam a podčiarknem, proces tvorby loga sú často hodiny, ba priam až desiatky hodín práce a skúšania rôznych možností, kým nakoniec vznikne logo, ktoré vám sedí na 100%.

A takéto čosi naozaj nie je možné vytvoriť za 5 či 10 EUR (samozrejme, poznám prípady, keď dobré logo bolo za babku, viď Nike a iné spoločnosti, ale to je skôr výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo. Okrem toho, v prípade Nike nešlo výlučne o cenu, ale bol to nápad, ktorý sa zapáčil a autorka loga si zaň vypýtala pomerne nízku sumu vzhľadom na nedostatok skúseností. To, že jej neskôr firma doplatila čiastku, ktorú si reálne zaslúžila, už možno nevie každý.) Skúsený dizajnér okrem iných dôležitých vecí rozumie vplyvu farieb na človeka a preto dokáže lepšie posúdiť, čo môže fungovať a čo nie. Tých detailov, ktoré rozhodujú o úspechu alebo neúspechu, je mnoho. A žiaden online generátor ich nedokáže nahradiť.

Tento článok som nenapísal preto, že by vo mne bola zlosť, pretože nám niekto kradne prácu :) A rovnako ním ani nechcem vyzvať všetky firmy a ľudí, ktorí potrebujú vytvoriť logo, aby sa obrátili na našu agentúru. Snažil som sa skôr poukázať na to, že kvalita si vyžaduje skúsenosti a čas a že čas sú peniaze. V tom najlepšom slova zmysle. Nevravím, že drahé = kvalitné. A ani to, že lacné = zlé. Ale ani operáciu svojho srdca by ste predsa nezverili do rúk človeku, ktorý si popri práci v úplne inom fachu zadovážil skalpel a ponúkol vám svoje služby.

O tom, aká je adekvátna cena za tvorbu loga, teraz písať nechcem. Tak či tak, neexistuje nejaké univerzum. Každý dizajnér potrebuje dostatok skúseností, aby vytvoril skvelé a funkčné logo. A tak sa aj cena loga pohybuje rôzne v stovkách až tisícoch EUR.

Som presvedčený, že každá reklamná agentúra, grafické štúdio alebo grafik na voľnej nohe občas natrafí na klienta, ktorý má o cene dosť skreslenú predstavu. Ostávajú dve možnosti - buď sa ho pokúsiť edukovať a vysvetliť mu, ako sa veci majú, alebo ho zaslať na nemenovaný web (ak o ňom náhodou neviete, nechajte mi na seba kontakt, rád vám zašlem link), kde čaká v zástupe kopa 5 eurových “logografikov”.

Týmto zároveň prajem veľa veľa práce a ešte viac spokojných zákazníkov.

Kvalite zdar.

Miroslav Nagy
Miroslav Nagy Managing Director
Má podnikateľského ducha, o čom svedčí aj to, že do svojho prvého biznisu sa vrhol už ako 18-ročný. Slovné spojenie „nedá sa“ nepozná a vždy nájde riešenie aj na tie zdanlivo nevyriešiteľné situácie. Svoju prácu miluje a je j…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en