Blog

Píšeme pre vás

Tomáš Hriško
/
4. október 2016
Marketing Mix Brno - časť prvá

Marketing Mix Brno - časť prvá

Dnes, už je takmer samozrejmosťou aby človek zbieral nové vedomosti a pracoval na sebe. Pokrok nezastavíme a stratiť prehľad je jednoduchšie ako sa môže na prvý pohľad zdať. Preto sme sa rozhodli navštíviť 11. ročník veľtrhu v oblasti marketingu, reklamy a polygrafie - Marketing Mix v Brne a rozhodol som sa v pár riadkoch zhrnúť moju skúsenosť z tohto podujatia.

V mojom prípade sa jednalo už o druhú návštevu tohto veľtrhu, zatiaľ čo moji kolegovia Danka a Patrik mali premiéru. Nakoľko moja pracovná náplň pozostáva hlavne z grafickej činnosti, aj výber prednášok, na ktorých som sa zúčastnil, mal výlučne tento charakter. Prednášky boli len 3 ale obsahovali vcelku široký záber od Lôg a printovej grafiky až po právnu problematiku webu. Takže sa bolo na čo tešiť.


Hotel Voroněž, Brno (zdroj)

Samotný veľtrh sa konal v priestoroch hotela Voroněž v Brne (neďaleko Výstaviska Brno) a to nám spôsobilo malú komplikáciu. Ako sa z Bratislavy presunieme do Brna? Keďže ani jeden z nás nemal k dispozícii auto (čo sa nakoniec ukázalo ako nepravdivé tvrdenie, keďže Patrik na hlavnej stanici v Brne vytiahol kľúče) sme sa rozhodli, (na Dankin popud) cestovať vlakom. Cesta tam prebehla bez problémov a mali sme možnosť vyskúšať služby jedálneho vozňa medzinárodného vlaku EuroCity. Obsluha nebola príliš prívetivá ale ceny a samotné osviežujúce nápoje tento fakt vykompenzovali.

Do Brna sme prišli v predstihu a na naše prekvapenie rýchly a bezproblémový pohyb v rámci mesta môže Bratislava Brňákom len ticho závidieť. Stihli sme tak ešte krátky obed v KFC a stále sme mohli využiť luxus výberu miesta kam sa usadíme.

Budovanie grafickej značky

Prvá prednáška začala okolo 13:30 a prednášajúci Ing. Zdeněk Sládek (z agentúry Dost dobrý design) pojednával o problematike Budovania grafickej značky a budovaní značky ako takej. Táto sféra je mne ako grafikovi dobre známa a viac menej som si len osviežil už známe fakty aj keď kde tu spomenul zaujímavé fakty. Monotónny prejav prednášajúceho, skoro uspal Danku po mojej pravici. Ja som sa však týmto faktom nenechal odradiť a podelím sa s vami o niektoré zaujímavé fakty.

Jedno z tvrdení prednášajúceho bolo, že vašu značku netvorí len logo, ale samotné logo je len symbol, ktorý prezentuje značku. Mnohý si povedia, že je to samozrejmosť, ale prax ma naučila ako ľudia vnímajú logo ako niečo, čo prinesie ich značke instatný úspech. Opak je pravdou. Mnoho svetovo uznávaných dizajnérov sa strelo s nepochopením ich redesignou známych značiek. Ako príklad môžem uviesť Verizon, ktorý sa taktiež nevyhol kritike. Pre mnohých bol redesign nudný, mdlý až neprofesionálny. Tým dizajnérov, ktorý stál za redizajnom sa vyjadril, že ľudia dnes preceňujú hodnotu loga a sami ho nazvali skôr prázdnou škrupinou, do ktorej musíte jej hodnotu “vložiť” a to staraním sa o dobré meno spoločnosti prístupom k zákazníkom a štandardom kvality ich produktov. Samotné logo je v poslednom rade ako som už spomenul predtým len symbol, ktorý reprezentuje tieto hodnoty, ktoré však vytvárajú ľudia a nie logo samotné.

V ďalšej časti prednášky poukázal na to, čo by mal obsahovať a ako by mal správne vyzerať Manuál grafického štýlu značky. K najdôležitejším bodom samozrejme patrí aplikovanie loga v tlačovinách. Jeho minimálna veľkosť, farebnosť či umiestnenie na propagačných materiáloch a pod. Taktiež je dôležité povedať, ako by logo nemalo byť použité a tým zaručiť značke konzistentnosť, aby mohlo byť aplikované kdekoľvek. V poslednej dobe, hlavne vďaka rozšíreniu online segmentu je potrebné neopomenúť aj túto oblasť. Je pravda, že kvôli rôznorodosti digitálnych zariadení je zložité zachovať fixný vizuál. Prečo sa potom pokúšať o zachovanie farebnosti? Konzistentnosť medzi zariadeniami sa nedá zaručiť, ale v prípade zobrazenia logotypu na rôznych stránkach v rámci jedného zariadenia už bude patrná. Ako ukážku kvalitného Manuálu prikladám ten od Škody.

Povedal aj pár slov o klasických printových manuálov, ktoré označil za prežitok. Tak isto nazval aj predstavu o tom, že má byť uložený niekde v sejfe firmy a byť strážený ako tajná ingrediencia pečenia kuriat Harlanda Davida Sandersa, zakladateľa KFC. To, ako má byť umiestnené logo vašej firmy na obálkach, by nemalo byť štátnym tajomstvom a tieto informácie by ste určite mali zdieľať s osobou, ktorá ich bude zhotovovať. Predíde sa tak mnohým problémom a zachová sa konzistentnosť vašej značky a o to v prvom rade ide.

Na záver spomenul novinku vo forme online design manuálov, ktoré sa v Čechách tešia veľkej obľube. Jedná sa o akýsi online manuál, ktorý je prístupný v cloude. Je ľahko upraviteľný a je možné ho jednoducho zdieľať v momente, keď je to potrebné. Ponúka rôzne náhľady použitia loga, ktoré vám vygeneruje ich systém a mnohé iné vychytávky. Bolo by fajn, keby sa tento trend rozšíril aj u nás. Medzi najznámejšie patria OpenBrand a BrandingManual. V prípade, že vás tento koncept zaujal, odporúčam si preštudovať ich stránky (bohužiaľ je potrebná angličtina).

Najlepšia prednáška nás ešte len čakala a dokonca prebrala aj Danku ( to už je čo povedať ). O nej a o tom ako dopadol náš deň v Brne napíšem už čoskoro v pokračovaní môjho článku.

 

Tomáš Hriško
Tomáš Hriško Senior Graphic Designer
Človek, ktorý je večne hlavou v oblakoch. Všíma si detaily a jeho oko vidí aj najmenšie nezrovnalosti, na ktoré rád upozorňuje svojich kolegov. Rád sa učí a objavuje nové veci a so svojimi skúsenosťami vedie tím našich grafikov už druhý …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en