Blog

Píšeme pre vás

Dana Kolenčíková
/
20. apríl 2016
Naučte sa myslieť OUT OF THE BOX

Naučte sa myslieť OUT OF THE BOX

Čo znamená výraz "OUT OF THE BOX“?

Myslenie out of the box je schopnosť pozrieť sa na veci z iného uhla pohľadu. Pokiaľ ide o riešenie nejakého problému alebo zdanlivo nevyriešiteľnej úlohy napríklad v práci, je niekedy potrebné sa na konkrétnu problematiku pozrieť z viacerých strán. Pri mojej práci grafického dizajnéra je veľmi dôležité dokázať sa pozrieť na veci aj z pohľadu zákazníka, predvídať jednotlivé kroky a zladiť sa s ním. Je pre mňa dôležité získať o produkte čo najviac informácií, veľa sa pýtať, mať teda čo najlepšiu predstavu o danej zákazke. Napríklad výroba loga je dlhodobý proces, pri ktorom sa najviac uplatní táto metóda a je priam nevyhnutná.

Niekedy je lepšie priveľmi nepremýšľať, nehľadať v koncepte nejakú logiku a zmysel. Veľa vecí, riešení je o pocite, vnímaní farieb, detailov, kontrastov a protikladov. Komfortná zóna, zaužívané štandardy, stereotyp = pohodlnosť, nuda. Čo je však omnoho zaujímavejšie, je vydať sa inou cestou, vyčnievať z davu, skúsiť niečo nové = byť kreatívny... 

Ako túto schopnosť rozvíjať?

Pomocou metódy sketchenotes
Jednou z techník, ktorú vymyslel americký grafik Mike Rohde, je metóda pomocou sketchenotes. Ide v podstate o formu zaznamenania informácií pomocou jednoduchých hesiel/textu a doslova „primitívnych obrázkov“. Nejde pritom však o nijakú formu umenia, ale o lepšie zapamätanie si situácie alebo veci a vizuálne premýšľanie. Človek si skôr vybaví pomocou asociácie konkrétny rozhovor alebo príbeh, ak ho vidí na obrázku. Ide teda o zachytenie najpodstatnejších informácií formou, ktorá je zrozumiteľná každému. Touto metódou naštartuje svoje vizuálne premýšľanie, fantáziu a kreativitu.



Túto techniku je možné vyžívať aj v rôznych oblastiach:

 

  • napríklad učitelia/profesori pri svojich prednáškach, študendom sa tak viac vryjú do pamäte dôležité informácie, učenie je interaktívnejšie a oveľa zaujímavejšie 
  • na obchodnom stretnutí môžete takýmto spôsobom zlepšiť vašu komunikáciu s klientom, vzťahy sa stávajú uvoľnenejšie a bezprostrednejšie
  • manažéri na firemnom brainstormingu môžu takýmto spôsobom výrazne ovplyvniť kvalitu ponúkaných služieb a zároveň motivovať skupinu zamestnancov k lepším výkonom a posúvať ich kreatívne hranice 

Aj pomocou brainstormingu
Je to metóda, pomocou ktorej dokáže viac ľudí prispieť tými najlepšími nápadmi na riešenie problému. Viac ľudí = viac uhlov pohľadu. Ide v podstate o to, zozbierať čo naviac myšlienok a rozvíjať ich ďalej, kritika tu nemá priestor, každý nápad je tu vítaný. Nápomocné môžu byť rôzne pomôcky, či už synonymické slovníky, internet, fotografie, knižné publikácie, časopisy...
„Základný predpoklad originality v umení spočíva v tom, že v správnom okamihu zabudneme, čo už vieme.“ – The Art of Creation, Arthur Koestler



Využívať aj KREATÍVNU hemisféru
Pravá hemisféra nášho mozgu ovláda ľavú polovicu ľudského tela a ľavá hemisféra naopak ovláda tú pravú. Ľavá hemisféra sa snaží riešiť situácie a problémy racionálne a logicky, je skôr materiálna a praktická. Zatiaľ čo pravá hemisféra je viac pocitová, emocionálna a predovšetkým kreatívna. Väčšina ľudí má oveľa viac dominantnú ľavú hemisféru, ktorú využívajú hlavne v práci – logické myslenie, spracovávanie informácií a pod.

Pokiaľ ste priveľmi ľavo-hemisféroví, môže to byť aj jeden z dôvodov absencie kreativity. Je teda potrebné odľahčiť ľavú hemisféru tým, že posilníte pravú a dostanete ich do rovnováhy. Existujú rôzne cvičenia, napríklad pri rôznych bežných úkonoch počas dňa, pri ktorých používate pravú ruku, skúsiť použiť ľavú. Pomôžu aj hudba, meditácia, kreslenie, vychutnanie si dobrého jedla – vnímanie vôní, chutí a farieb. Ale aj čítanie kníh, tanec, prechádzky v prírode vplývajú istým pozitívnym a príjemným spôsobom na naše zmysly a vnemy.



Out of the box je schopnosť myslieť mimo stanovených vzorcov a pravidiel. Naučte sa využívať tento šiesty zmysel a skúste robiť niektoré (pre vás bežné) veci trochu inak. Skúste sa na svet pozrieť akoby z inej perspektívy a zistíte, že je ešte oveľa zaujímavejší ako ste si doteraz mysleli.


Zdroj:
outofbox.cz
Vizuální myšlení, Mark Wigan

 

 

 

 

Dana Kolenčíková
Dana Kolenčíková Graphic Designer
Neuveriteľne vnímavý človek s citom pre detail a umenie. Za každých okolností milá osôbka nadšená pre kaligrafiu a estetiku. Rýchlo sa nadchne pre správnu vec. Občas je príliš hĺbavá, čo však považujeme za výhodu, pokiaľ ide o pres…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en