Blog

Píšeme pre vás

Miroslav Nagy
/
/
8. jún 2017
Otec reklamy - David Ogilvy

Otec reklamy - David Ogilvy

Jeden z jeho najslávnejších výrokov znie: “Spotrebiteľ nie je blbec, je to Vaša manželka”, z čoho vyplýva, že k spotrebiteľovi by sa mali marketéri správať ako k vlastnej žene. Nie ako k blbcovi. Nie klamať a zavádzať. Reč je o mužovi menom David Mackenzie Ogilvy, ktorý si vyslúžil prezývku Otec reklamy.

Nezvládol viac ako 2 roky štúdia na Oxforde

David sa narodil 23.6.1911 vo West Horsley (neďaleko Londýna) v Anglicku do rodiny s piatimi deťmi. Spomedzi súrodencov bol druhý najmladší. Jeho detstvo nebolo nijak obzvlášť nešťastné, ale rodina nemala nikdy peniaze nazvyš, najmä po tom, čo jeho otec - finančný maklér, prišiel začiatkom Prvej svetovej vojny o prácu.

Po absolvovaní základnej a strednej školy sa David dostal na prestížnu univerzitu v Oxforde, ktorú však po 2 rokoch zanechal (1931) a vydal sa za prácou do sveta. V Paríži sa zamestnal ako pomocný kuchár v hoteli, ale veľmi rýchlo to dotiahol na pozíciu šéfkuchára.

Stal sa úspešným predajcom. Sporákov

Keďže ho práca šéfkuchára neuspokojovala, v roku 1932 sa vrátil do Anglicka a stal sa podomovým predajcom prenosných elektrických sporákov značky AGA. Ako vždy, aj do tejto práce sa pustil s plnou vervou a výsledky na seba nenechali dlho čakať - stal sa najúspešnejším predajcom tímu a dokonca ho požiadali, aby spísal manuál úspešného predajcu pre svojich kolegov.

V roku 1962 tento manuál časopis Fortune označil ako pravdepodobne najlepší predajný manuál, aký bol kedy napísaný.

David Ogilvy citat

Obrázok s Davidovym citátom z knihy “Ogilvy o reklame” / “Ogilvy on advertising”

Práve tento manuál bol to, čo Ogilvymu otvorilo cestu do sveta reklamy. Jeho starší brat Francis, ktorý pracoval pre reklamnú agentúru Mather & Crowther, ho odporučil svojim nadriadeným. Tí neváhali a Davida najali. To, že urobili dobre, sa ukázalo už pri jeho prvej kampani, kde Ogilvy pomáhal majiteľovi novootvoreného hotela s propagáciou. Rozpočet bol 500 libier a David sa rozhodol, že za celú túto sumu nakúpi pohľadnice, ktoré rozošle všetkým v miestnom telefónnom zozname. Pri slávnostnom otvorení bol hotel na prasknutie plný.

Po vojne farmárčil a skrachoval

V roku 1938 vyslali Mather & Crowther Davida Ogilvyho do USA na ročný študijný pobyt. V zámorí nakoniec Ogilvy zostal počas celej vojny až do roku 1949. Počas vojny pracoval ako analytik tajnej služby na britskom veľvyslanectve vo Washingtone DC a v roku 1945 si za ušetrené peniaze kúpil s manželkou farmu v Pensylvánii.

Farmárčenie mu však príliš nešlo, a tak sa v roku 1949 začala písať história novodobej reklamy. David Ogilvy s 6.000 dolármi vo vrecku v tomto roku založil najúspešnejšiu reklamnú agentúru všetkých dôb, spoločnosť Ogilvy, Benson & Mather, neskôr známejšiu ako Ogilvy & Mather.

Poznaj svojho zákazníka, predáš mu čokoľvek

Ogilvy bol po celý svoj život verný 4 základným tézam, ktoré pokladal za nutné k dosiahnutiu úspechu v reklame a podnikaní.

Na prvé miesto kládol poznanie potrieb spotrebiteľa, na druhom bol precízny prístup k práci a doťahovaniu úloh do konca, treťou tézou bola kreativita a ako štvrtý bod úplne jasná orientácia na výsledok.

Ogilvy veril, že najlepším spôsobom, ako zaujať a získať nových klientov, je robiť pozoruhodnú prácu pre svojich súčasných klientov. Takto sa mu napríklad podarilo získať veľkých klientov, ako sú Rolls-Royce, Level Brothers, General Foods alebo American Express. Spoločnosť Shell mu zverila celý svoj rozpočet pre Severnú Ameriku. Počas svojho života v reklamnom svete vyprodukoval nespočetné množstvo reklám.

Ukážky jeho práce

Reklama pre Dove

Reklama pre Dove

Zdroj: Huffington Post

Reklama na Rolls Royce

Reklama na Rolls-Royce, v ktorej poukázal na tichý chod auta pri rýchlosti 60MPH ako jeden z hlavných benefitov

Zdroj: bradleygauthier.com

Reklama pre Schwepps

Reklama pre Schwepp’s - brand building

Zdroj: media.pocketgamer.biz

V roku 1989, keď bola jeho firma odkúpená koncernom WPP, predstavovala hodnota jeho spoločnosti 864 miliónov dolárov.

O desať rokov neskôr, 21.7.1999, David ako 88 ročný zomrel vo svojom dome vo Francúzsku. Mnoho jeho princípov a postupov, aj napriek tomu, že svet sa odvtedy riadne zmenil, používajú rôzne reklamné agentúry dodnes.

 

Ak viete o niečom, na čo som v článku zabudol, alebo s ním napríklad nesúhlasíte, napíšte to do komentára. Prípadne sa oň podeľte so známymi na sociálnych sieťach :)

 

Miroslav Nagy
Miroslav Nagy Managing Director
Má podnikateľského ducha, o čom svedčí aj to, že do svojho prvého biznisu sa vrhol už ako 18-ročný. Slovné spojenie „nedá sa“ nepozná a vždy nájde riešenie aj na tie zdanlivo nevyriešiteľné situácie. Svoju prácu miluje a je j…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en