Blog

Píšeme pre vás

Miroslav Nagy
/
23. marec 2017
Prekvapivý príklad inovácie zo sveta

Prekvapivý príklad inovácie zo sveta

O tom, že inovácie sú v živote človeka ale aj firmy dôležité, som písal prednedávnom v predošlom článku. Teraz by som sa s vami rád podelil o jeden konkrétny prípad, ktorý ma zaujal svojou efektivitou, aj keď som sa naň spočiatku pozeral cez prsty.

Ak si chcete prečítať o tom, prečo sú inovácie dôležité, ako podnietiť svojich zamestnancov k tomu, aby ich prinášali a ako ich zaviesť do praxe, tu je odkaz na môj predošlý článok: Inovácie - zbytočnosť alebo nevyhnutnosť?

Ako šetria kuriéri UPS v Amerike?

Kto niekedy navštívil USA, určite postrehol, že veľa veci funguje inak. Jedným z takýchto príkladov je aj fakt, že vozidlá smú na križovatke na červenú odbočovať vpravo, ak tým nikoho neohrozia. Práve toto sa rozhodla ešte v roku 2004 využiť kuriérska spoločnosť UPS a svojim vodičom “zakázala” odbočovať vľavo.

Prečo? Pretože v matematických modeloch prišli na to, že odbočovanie vľavo je neefektívne. Odbočovanie vľavo proti idúcej premávke vozidiel spôsobuje v premávke dlhé čakanie, ktoré spotrebúva palivo, čas a zvyšuje riziko dopravných nehôd.

Ako? Spoločnosť si nechala svoje GPS vo vozidlách upraviť tak, aby preferovali odbočovanie vpravo. Namiesto toho, aby vodič odbočil vľavo, obíde ulicu 3 pravotočivými zákrutami. V UPS tvrdia, že niekedy je dlhšia trasa optimálnejšia ako zdanlivo kratšia.

gps navigation

Výsledok? Z celkového počtu odbočiek vodiči spoločnosti UPS odbočia vľavo len v 10% prípadoch. Spoločnosť zistila, že týmto krokom sa im ročne darí ušetriť 10 miliónov litrov paliva a znížiť tvorbu oxidu uhličitého o 20 tisíc ton a vďaka tomu, že vodiči nečakajú na semaforoch na odbočku vľavo, stihnú doručiť až o neuveriteľných 350 tisíc zásielok viac. Navyše, vďaka takto upraveným navigáciám sa spoločnosti podarilo zredukovať počet doručovateľských vozidiel o 1 100 kusov, čím sa celková prejazdená vzdialenosť znížila o neuveriteľných 46 miliónov kilometrov, a to aj napriek dlhším trasám áut spôsobených obchádzaním.

Zdroj: ETREND

Čo z toho plynie?

Neviem, ako vás, ale mňa vyššie uvedený príklad doslova ohromil. Ukazuje totiž, že aj veci, ktoré na prvý pohľad môžu vyzerať nereálne a možno až hlúpo, dokážu priniesť skvelé výsledky. Firma šetrí financie, zákazníci dostávajú svoje zásielky skôr a navyše v neposlednom rade, naša planéta trpí menej. Pre mňa osobne je toto jednoznačne WIN-WIN stratégia.

Aj preto by sme sa mohli občas zastaviť a skúsiť sa na veci pozrieť inak. Pretože môžu mať na nás a naše okolie významnejší vplyv, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Máte tiež nejaký skvelý príklad inovácie u nás alebo vo svete, ktorá vás ohromila svojim riešením? Podeľte sa oň s ostatnými napríklad aj prostredníctvom komentára pod článkom.

Miroslav Nagy
Miroslav Nagy Managing Director
Má podnikateľského ducha, o čom svedčí aj to, že do svojho prvého biznisu sa vrhol už ako 18-ročný. Slovné spojenie „nedá sa“ nepozná a vždy nájde riešenie aj na tie zdanlivo nevyriešiteľné situácie. Svoju prácu miluje a je j…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en