Blog

Píšeme pre vás

Štefan Schmidt
/
4. júl 2016
Reklamná slepota VS reklamná kampaň.

Reklamná slepota VS reklamná kampaň.

Reklama, reklama, reklama. Všade len samá reklama. Už asi poznáte pojem reklamná slepota. Nie? Ak nie, tak či tak je neustále okolo vás a ani si to neuvedomujete. Nie nadarmo sa nazýva slepota.

 

Ako sa v tejto „prereklamovanej“ dobe prebojovať, prípadne sa jej vyhnúť, keď nám denne dýcha na krk zástup 20 billboardov pri každej budove, polepené zástavky plagátmi, alebo X spotov pri sledovaní nášho obľúbeného seriálu v TV. Určite poznáte ten pocit, keď si chcete pozrieť na internete nejaké video a pri tom na vás vyskočí XY bannerov, pop-upov, reklamných spotov atď. a kým sa k samotnému videu dostanete, často vás prejde chuť a radšej ho vypnete. Po pravde, aj mne ako marketérovi to občas lezie na nervy, veď si chcem pozrieť len jedno video alebo len jeho časť.  

Myslím si, že neexistuje nejaká všeobecná určitá hranica povolených reklám, ktoré by sa mali (v akom množstve či intervaloch) zobrazovať alebo produkovať a keď aj bude, tak vždy bude priestor na to, aby sa dala nejako obísť. Bude toho neustále len viac a viac. A prečo? Dôvodov je hneď niekoľko, pokiaľ je dopyt a samotná reklama zaujímavo podaná, predsa každý chce predať svoj produkt, službu či inováciu a presvedčiť spotrebiteľa o jeho ponukách, možnostiach, výhodách a akciových cenách.

 

Preto najdôležitejšia otázka pre agentúru znie, ako sa vlastne prebojovať so samotnou reklamou v tejto zložitej a prereklamovanej dobe, keď to od nás klient požaduje?

 

Ako navrhnúť samotnú kampaň tak, aby sa z nej nestal iba ďalší prvok reklamnej slepoty medzi inými konkurenčnými kampaňami a aby to neboli zbytočne vyhodené prostriedky, či celková vložená energia?

 

Aký koncept, kreatívu, či konkrétne médium zvoliť? Aký postup, akú stratégiu? V reále si každá agentúra veľmi dobre uvedomuje túto problematiku reklamnej slepoty a preto musíme vedieť klientovi poskytnúť možnosti, ako na to. Je pre nás výzvou sprocesovať a spracovať úspešnú kampaň, ktorá sa prebojuje medzi funkčné kampane a aj v tejto dobe dokáže potenciálneho zákazníka osloviť.

Keďže každý klient je veľmi individuálny, je nutné ku každému pristupovať veľmi špecificky. Treba vedieť vhodne zvoliť reklamnú kampaň šitú na mieru práve jemu, tak aby sa nestala ďalším tmavým bodom v mori reklamnej slepoty. Každý návrh musí niesť špecifickú nosnú myšlienku, od ktorej sa odvíja kreatíva, komunikácia a vhodne zvolené médiá či iné reklamné nosiče a kanály tak, aby celok mal hlavu a pätu. To v konečnom dôsledku tvorí kvalitnú a úspešnú kampaň, ktorá zvyšuje predaj.

 

Klient VS Kampaň

 

Niekedy ma vie veľmi pobaviť, keď sa ma klient spýta – kedy vieme kampaň spustiť? Vieme to urýchliť? A čo v prípade, že sa daný produkt „vypredá“ skôr ako máme naplánované? Odpoviem: áno, je to reálne, samozrejme je našim primárnym cieľom spracovať úspešnú kampaň, ktorá poslúži aj ako naša referencia a poukáže na to, že vieme poskytnúť plnohodnotné služby či pomôcť klientovi k rýchlej odozve a predaju. A pokiaľ sa tak aj stane, bude to len veľké plus pre obe strany. Každý má nejaké očakávania, naplánovanú stratégiu či timing predaja, ale na to, aby sme vedeli vyhodnotiť kampaň ako takú a zistiť, či je úspešná, potrebujeme nejaký ten čas. Ideálna doba merania je od 3 mesiacov a viac. Samozrejme je to závislé aj od doby kampane, sezóny, budgetu a mnoho iných faktorov, ktoré vstupujú do celého procesu.

 

Vždy sa snažím klientovi dostatočne vysvetliť reálne odhady, kritériá či riziká, ktoré môžu nastať, aby sme sa následne vyhli nejakým subjektívnym predsudkom či negatívnym pocitom zo strany klienta. Často si ani sám klient neuvedomuje, aký celý proces si musíme v agentúre absolvovať pred samotným spustením kampane. Od prieskumu danej požiadavky, konkurencie, zapojenie vyčleneného teamu, kde každý má svoju špecializáciu od art directora, grafikov, ppc špecialistov, copywriterov, account managerov a x ďalších ľudí a úkonov.

Všetky tieto úkony trvajú nejaký čas a nič sa nedá hneď. Treba si uvedomiť aj to, že nejde len o procesy pred spustením kampane, že kampaň sa spustí a bodka. Žiaľ, takto to nefunguje. Od momentu spustenia pokračujú ďalšie procesy počas trvania kampane, kde sa na nej podieľa taktiež celý team ľudí, ktorý sa o samotnú kampaň stará, či sa jedná o optimalizáciu kampane, reagovanie na konkurenciu, zmena komunikácie počas trvania a pod.

 

Všetky procesy a úkony, ktoré sa dejú v zákulisí agentúry, sú realizované skvelými ľuďmi, ktorí dávajú do všetkého maximum, prispievajú do konceptu svojimi názormi a postrehmi, kde v konečnom dôsledku vyjde z ničoho niečo naozaj nápadité, funkčné a strategicky premyslené. Takže buďme reálni a uvedomme si aktuálnu problematiku reklamných agentúr v dobe reklamnej slepoty.

 

Samozrejme, nič zlé týmto nechcem povedať na adresu klientov. Klienti sú rôzni, jednoduchí, náročnejší, ale aj špekulanti. Či už sú takí alebo onakí, ku každému musíme pristupovať individuálne a poskytnúť mu plnohodnotné služby. Cieľom je predovšetkým poukázať na aktuálnu problematiku agentúr a ich pasovania sa s problematikou dnešnej doby.

 

Preto chcem aj týmto článkom poďakovať nášmu skvelému teamu ľudí, ktorý so mnou pracuje so zápalom pre každú vec niekedy na skutočne náročných požiadavkách klientov a povedať im „ste skvelí ľudia“ a ďakujem. ;).

 

Štefan Schmidt
Štefan Schmidt Business & Project Director
Obchodník telom i dušou. Legenda vraví,  že ho nikto bez telefónu na uchu ešte nevidel. Zaujíma sa o ľudí a pre klientov by zniesol aj modré z neba. Každý sa mu bez otáľania otvorí a povie mu aj tie najtajnejšie tajomstvá. Veľmi …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en