Blog

Píšeme pre vás

Miroslav Nagy
/
5. máj 2016
Tendre naše každodenné

Tendre naše každodenné

Poznám mnohých ľudí, ktorým sa po počutí slova tender doslova zježia chlpy na rukách a nohách. Pritom myšlienka tendrov nie je vôbec zlá, len reálne skúsenosti sú to, čo mnohokrát ľudí odrádza od účasti v tendri. Dôvodom, prečo sa klient rozhodne pre tender, by malo byť, že  hľadá ideálneho partnera na spoluprácu s ideálnym nápadom, ktorý zabezpečí propagáciu produktu alebo služby ideálnemu publiku. A toto znie naozaj dobre.

Tak v čom je háčik?

 Veľkou škodou je, že tendre si vďaka skúsenostiam mnohých ľudí zaslúžili akúsi nálepku nepoctivých a špinavých obchodných praktík.

Keďže by som bol nerád konkrétny, uvediem častú realitu na príklade z inej oblasti.

Povedzme, že sa chystám na dôležitú schôdzku, ktorá môže rozhodnúť o podstatných veciach do budúcna. Chcem zachovať čo najlepší dojem a preto za žiadnych okolností nesmiem podceniť prípravu. Okrem iných vecí sa rozhodnem pre profesionálny zostrih svojej brady (čistá fikcia, nakoľko kto ma pozná, vie, že bradu nenosím :) )

 

  1. Na internete si spravím prieskum holičstiev v blízkom okolí. Prelúskam sa internetovými stránkami, pozorne si popozerám referencie a názory spokojných klientov. Vyberiem si 5 holičstiev, ktoré spĺňajú moju predstavu o profesionalite a pozriem si ich cenníky. Priemer ceny za to, čo potrebujem, je 65,- EUR. Skvelé, mám všetky informácie, môžeme pristúpiť ku kroku číslo 2.
     
  2. Oslovím všetkých 5 vybraných holičstiev a pozvem ich do “tendra”. Hľadám totiž to najlepšie, ktoré pretaví moje sny o profesionálnom vzhľade do reality. Informujem ich o tom, že presne o 4 týždne potrebujem mať perfektný zostrih svojej brady a pomerne presne napíšem, čo od nich požadujem. Nezabudnem uviesť, že moje kritériá sú prísne a že som oslovil 5 renomovaných holičstiev, aby som si vybral to najlepšie. Uvádzam tiež, že mám rozpočet 65,- EUR (ako som sa dočítal v cenníkoch, veď to aj tak nakoniec nejako zjednám) a že očakávam skúšobné strihanie (samozrejme bezplatne), aby som zistil, či je dané holičstvo pre mňa to pravé.
     
  3. Na moju pozvánku prišli 4 odpovede (v tom piatom sa možno smejú dodnes). 4 holičstvá majú záujem o potenciálnu spoluprácu. Zoženiem teda štyroch bradatých známych a dohodnem si v každom holičstve termín prezentácie (skúšobného strihania). Fotografiu daného človeka im posielam mailom spolu s návrhom stretnutia o 2 týždne. Očakávam pritom, že daný holič bude na 200% pripravený v momente, keď k nemu prídeme a naštuduje si podrobne typ tváre môjho známeho, aby zvolil najlepší zostrih. To, že si musí overiť, či už niekde vo svete podobne zostrihaný pánko neexistuje, považujem za samozrejmosť. Očakávam predsa originalitu a za tú som ochotný si aj zaplatiť.
     
  4. Zo 4 holičstiev s mojim návrhom súhlasia 3. Z jedného prišla odpoveď, ktorú žiaľ nie je možné zverejniť. (mimochodom, zvažujem podanie trestného oznámenia za osočovanie mojej osoby). V každom prípade, mám teraz veľkú dilemu, ktorého zo 4 kamarátov sklamem a nechám ho sedieť doma.
     
  5. Po týždni úpenlivého uvažovania prichádzam na skvelý nápad. Do každého holičstva prídem s 2 bradáčmi. Na prvého bude holič dôkladne pripravený, vďaka tomu druhému si overím, aký je flexibilný a zbehlý a ako dobre dokáže improvizovať. Keďže sa pohybujem v komunite samých bradáčov, ďalších 2 zoženiem ľavou zadnou. Skvelé, som na seba pyšný. Až ma trocha mrzí, že som na to neprišiel skôr.
     
  6. Prichádza deň D. Prezentácia 1. holičstva sa začína o 5 minút a s 2 ďalšími bradáčmi vchádzame dnu. Zatiaľ čo nás usádza za stôl s kávou samotný majiteľ, pozorne sledujem priestory, kde sa to má celé odohrať. Všímam si každý detail, každú smietku v rohu miestnosti. Ide predsa o veľa, hľadám partnera, ktorý mi zabezpečí ten najlepší strih a vďaka tomu získam obchod desaťročia. Majiteľovi vysvetľujem, že sa veci trošku zmenili a požadujem o strih 2 ľudí namiesto jedného, aby som si dôkladne overil pružnosť ich služieb. Tak, ako nás pred chvíľkou milo usádzal, nás teraz razantne vyhadzuje s tvrdením, že na podobné veci nemá ani chuť a ani čas. Keď už sme vonku, premýšľam, že sa s touto nepríjemnou skúsenosťou podelím so zvyškom sveta na sociálnych sieťach. Zvažujem taktiež podanie sťažnosti na dané holičstvo v Klube riadnych holičstiev Slovenska (KRHS), ak taký existuje.
     
  7. Z predošlej skúsenosti som sa poučil a do zvyšných 2 holičstiev sme prišli lepšie pripravení. Vzal som si so sebou aj kameru, jednak preto, aby som si zdokumentoval celú prezentáciu a jednak preto, aby som mohol natočiť prípadné hrubé zaobchádzanie so mnou a kamarátmi po predstavení nášho zmeneného plánu. Našťastie sme v oboch holičstvách po niekoľkých minútach presviedčania uspeli a pristúpili na moje podmienky za vidinou získania nového náročného klienta.
     
  8. V oboch ďalších holičstvách to prebiehalo veľmi príjemne. Najprv som si nechal podrobne vysvetliť, ako postupovali pri príprave návrhu strihu podľa typológie daného človeka. Znova som im detailne zopakoval svoje predstavy a očakávania, aby som mal istotu, že tomu porozumeli už zo zaslaného zadania. Celé to trvalo zhruba hodinku a potom sa skúsený holič pustil do realizácie - teda samotného strihu. Počas toho som to celé natáčal a usmerňoval ho, ako by som si to predstavoval ja. Pripadalo mi až neuveriteľné, že mal 2 týždne na prípravu a napriek tomu sa mi zdali moje nápady lepšie, ako jeho. Keď holič dokončil svoju prácu na oboch kamarátoch, poprosil som ho o zhrnutie, prečo zvoli takýto postup, pýtal som sa, či je presvedčený o tom, že to bude fungovať, a podobne. Dostalo sa mi od neho pár pripomienok, avšak nemohol som ich považovať za relevantné, nakoľko boli neobjektívne a radikálne odbočovali od mojej vízie. V určitom momente našej argumentácie som dokonca začal mať pocit, že vlastne nepochopil správne moje zadanie. Prišlo mi to z jeho strany veľmi neprofesionálne. Nakoniec sme sa v oboch holičstvách dohodli, že si výberový proces vyhodnotím v priebehu najbližšieho týždňa a v pondelok ich budem kontaktovať s vyhodnotením, keďže strih potrebujem na piatok. Po zhruba 4 príjemných hodinách v holičstve sa to celé skončilo a predo mnou stála dôležitá úloha vybrať si ideálneho partnera na spoluprácu.


     
  9. Týždeň ubehol ako voda, celý čas som nad tým premýšľal a analyzoval, prezeral si videodokumentáciu. Boli noci, ktoré som úplne prebdel. Išlo predsa o veľa
     
  10. V pondelok som dospel k rozhodnutiu, že si neviem vybrať. Rozhodol som sa preto, že holičstvá nechám ešte chvíľu podusiť a ozvem sa im až v stredu. Aspoň uvidím, aký majú o mňa záujem a či ma budú kontaktovať z vlastnej iniciatívy, aby zistili, ako som sa rozhodol.
     
  11. V stredu, 2 dni pred mojim veľkým dňom, som majiteľom oboch holičstiev napísal e-mail s vyjadrením. Stálo v ňom okrem iného to, že sa situácia trošku zmenila. Môj potenciálny obchodný partner, s ktorým mám v piatok stretnutie, mi naznačil, že sa možno biznis zrealizuje na viac častí, z čoho mi jednoznačne vyplýva, že na ňom zarobím menej. Obom majiteľom holičstiev som preto navrhol, že ich služby využijem v prípade, ak sa môžeme dohodnúť na cene 32,5 EUR. Prišlo mi to fér vzhľadom na okolnosti, ktoré u mňa nastali.
     
  12. Vo štvrtok som si skontroloval e-mailovú schránku a začal som byť trošku nervózny, pretože mi ani z jedného holičstva neodpísali. Rozhodol som sa obom majiteľom zatelefonovať. Museli byť zrejme veľmi vyťažení, keď ani jeden z mojich približne 40 telefonátov nezodvihli. Napísal som preto každému sms a dal som im deadline na vyjadrenie, či s mojim návrhom súhlasia, do piatka 10:00
     
  13. V piatok okolo obeda, keď mi neprišla žiadna odpoveď a majitelia znova nereagovali na telefonáty, mi došlo, že o mňa ako klienta zrejme nemajú záujem.
     
  14. Vzal som teda do ruky zastrihávač fúzov a skrášlil som sa sám. Znova som sa utvrdil v tom, že keď chce mať človek istotu, musí sa spoľahnúť iba sám na seba. Celý čas pri zostrihávaní som nemohol prestať myslieť na to, aké sú služby na Slovensku na nič. Dúfam, že sa to jedného dňa zmení a budeme si môcť vychutnávať služby poskytované na vysokej úrovni...
     

Možno ste sa pri čítaní vyššie uvedených riadkov pousmiali, možno nechápavo krútite hlavou alebo si myslíte, že mi úplne hrabe. Tak či tak, aj keď v troška prenesenom význame, snažil som sa vysvetliť, ako dnes tendre zväčša fungujú.

To, či v takejto podobe prežijú alebo sa vrátia k svojej podstate, pri ktorej sú si obe strany rovnocenné a nikto nemá záujem zneužiť toho druhého, závisí vo veľkej miere na nás. Čím viac odmietnutých nezmyselných tendrov so zle nastavenými pravidlami, tým viac času na poctivú prácu pre klientov, ktorí si ju zaslúžia.

Týmto samozrejme nebolo mojim zámerom povedať, aby ste nám neposielali pozvánky do tendra. Práve naopak, dobré tendre máme radi. Dobrý tender sa dá jednoducho spoznať tým, že sú napr. jasne dané propozície, obe strany dodržiavajú termíny, pravidlá sú nastavené férovo,...

Preto ak od začiatku viete, že to myslíte vážne, budeme radi, ak nás oslovíte. Tender je predsa jednou z ideálnych možností, ako ukázať, čo v kom je :)

 

 

Miroslav Nagy
Miroslav Nagy Managing Director
Má podnikateľského ducha, o čom svedčí aj to, že do svojho prvého biznisu sa vrhol už ako 18-ročný. Slovné spojenie „nedá sa“ nepozná a vždy nájde riešenie aj na tie zdanlivo nevyriešiteľné situácie. Svoju prácu miluje a je j…
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en