Blog

Píšeme pre vás

Štefan Schmidt
/
18. február 2016
Viete, ako správne podať feedback? Naučte sa ho využiť vo svoj prospech

Viete, ako správne podať feedback? Naučte sa ho využiť vo svoj prospech

Spätná väzba

Čo je to spätná väzba? Prečo je pri komunikácii či pri iných životných aspektoch dôležitá?

V dnešnej uponáhľanej dobe akoby sa zabúdalo na správne vyjadrovanie sa, priamu komunikáciu, či podávanie spätnej väzby. Nie, že by mali ľudia problém komunikovať, čo je mimochodom základom úspechu v každej oblasti života, ale hlavným nepriateľom celej problematiky je čas.


 

Málo času?

S touto „výhovorkou“ sa stretávame pomerne často. Primárnym problémom je nedostatok komunikácie, či málo „času“. Človek podá spätnú väzbu len v prípade vyvolaného podnetu a aj to len zriedkavo, priam až výnimočne a stručne.

Niekto si pomyslí, veď všetko je zabezpečené, vybavené a všetko prebehlo ako po masle, tak to uzavriem a bodka. Je to ale mylná predstava, a skutočnosť býva častokrát na míle vzdialená! Takto to nefunguje. Veď na podanie spätnej väzby mi naozaj stačí len pár minút!

Ako zistím, či som svoju prácu vykonal podľa predstáv či zadania aj keď som do toho vložil maximum? Ako má človek zhodnotiť ako spracoval svoju úlohu? Jedine vďaka spätnej väzby. Bez spätnej väzby sa môžeme dostať len k negatívnym a neistým výkonom.

Ľudia pomaly zabúdajú na tento dôležitý aspekt a vôbec spätnú väzbu podávať. Prečo? Veď každá akcia spôsobuje reakciu. Reakcia = spätná väzba. Bez adekvátnej spätnej väzby si nevieme určiť kritériá na možné vylepšenia, odstránenie nedostatkov, zlepšenie či zefektívnenie služieb.

Samozrejme, že spätná väzba nemusí byť len kritická a zameraná čisto len na vylepšenie služieb, produktov atď., ale môže byť aj produktívna - pochvalná. Pochvala za uskutočnené služby, produkt a pod., čo v konečnom dôsledku taktiež motivuje osobu ako takú, či celkovo spoločnosť a posúva ju vpred.

Tieto dôležité informácie nevieme získať sebahodnotením. Mohli by sme, ale priznajme si, že každý sa snaží vidieť samého seba skôr v pozitívnom svetle a získané informácie sa stávajú neobjektívne a skresľujúce.

Úspech je komunikácia.

Komunikáciu poznáme asi každý, veď čo by to bolo bez komunikácie medzi ľuďmi, i keď v poslednej dobe priama – osobná komunikácia ako ju poznáme dnes, sa pomaly vytráca a nahrádza ju takzvaná "virtuálna komunikácia”. Bez ohľadu na to, či sa jedná o priamu alebo nepriamu komunikáciu, vždy ide o to isté (hlavné) - komunikovať. Tam, kde nie je otvorená a efektívna komunikácia, nie je ani zaručený výsledok a efekt celej práce sa vytráca. Na každej ceste k úspechu je nevyhnutná vzájomná komunikácia.

Spätná väzba je jeden z najpodstatnejších faktorov pre komunikáciu, pretože umožňuje účastníkom komunikácie zistiť, či ich myšlienky a predstavy boli prijaté a zrealizované správnym spôsobom.


5 bodov, prečo je spätná väzba nevyhnutná a jej užitočnosť je nenahraditeľná.

  1. Je hodnotiacim systémom celej problematiky.
  2. Upevňuje a je hnacím motorom pre usmernenie do budúcna.
  3. Je ústredným motivátorom, ktorý má priaznivý vplyv na celkový výsledok.
  4. Poskytuje spätné informácie o priebehu, kvalite a výkone vašej činnosti.
  5. Je to akási bodka za celou Vašou prácou, výkonom, či snahou

 


Treba si však uvedomiť, že nie každá spätná väzba môže byť prospešná. Spätnú väzbu treba vedieť aj vhodne a správne podať. Nižšie nájdete 5 základných tipov správneho podania spätnej väzby, niečo ako mininávod podávania spätnej väzby:

 

 

 

  1. Zamerajte sa na informácie, ktoré sú hlavným predmetom danej situácie.
    Nikoho nezaujímajú bezpredmetné informácie, ale priame poznatky, ktoré umožňujú a pomáhajú situáciu zefektívniť. Docielite tým vyvarovanie sa podobným chybám do budúcna.
     
  2. Podávajte svoje spätné informácie tak, aby príjemcovi skutočne pomohli.
    Jasne, stručne, výstižne a predmetne. Prípadne ako by ste to vy osobne vylepšili, ak pôjde o kritiku.
     
  3. Spätnú väzbu sa snažte podať čím skôr.
    Pokiaľ uplynie nejaký čas, môžu vám časom uniknúť dôležité informácie, ktoré mohli byť rozhodujúcim faktorom pri riešení danej problematiky.
     
  4. Pokúste sa získať a overiť si spätnú väzbu aj od nestranných osôb.
    Získate tak informácie, ktoré môžu vyvrátiť alebo potvrdiť vaše stanovisko. Nie vždy je každá spätná väzba podložená skutočnosťou, ale častokrát sa do nej vnesú aj pocity, či mylné sebapresvedčenie.
     
  5. Morálka – pocity.
    Každý názor sa cení, avšak snažte sa predísť subjektívnej a skresľujúcej kritike, do ktorej vnesiete svoje pocity. Buďte vždy „otvorene“ profesionálny.


Verím, že vám predošlé riadky čo to načrtli o dôležitosti spätnej väzby a v prípade podnetu alebo aj svojvoľne ju budete podávať kedykoľvek a minimálne na základe spomínaných bodov. Nezabúdajte na jej nenahraditeľnosť.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Štefan Schmidt
Štefan Schmidt Business & Project Director
Obchodník telom i dušou. Legenda vraví,  že ho nikto bez telefónu na uchu ešte nevidel. Zaujíma sa o ľudí a pre klientov by zniesol aj modré z neba. Každý sa mu bez otáľania otvorí a povie mu aj tie najtajnejšie tajomstvá. Veľmi …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en