Blog

Píšeme pre vás

Štefan Schmidt
/
25. november 2016
Vznik reklamy v kocke

Vznik reklamy v kocke

Už ste sa niekedy zamýšľali nad tým ako vznikla reklama? Nie? Nasledujúcimi riadkami sa vám pokúsim popísať niečo o vzniku reklamy, ktorá už v dnešnej dobe predstavuje samostatnú vednú disciplínu.

Celý proces a myšlienka reklamy sa píše už od nepamäti, čiže od vzniku produktov, výrobkov a služieb, ktoré poznali už aj starovekí Feničania či Egypťania. Určite ste sa v škole učili, ako vznikal samostatný obchod. Výmena tovaru za tovar, produktu za službu a pod. Ľudia poskytovali a vyrábali toľko produktov a služieb, koľko spotrebovali. Dnes už produkcia samozrejme niekoľkonásobne predbehla spotrebu a dopyt. Tento presah produktov a služieb si dnes hľadá svojho spotrebiteľa pomocou rôznych cielených marketingových nástrojov.

Za základ vzniku reklamy sa považuje deľba práce, čiže špecializácia a samozrejme motivácia po zisku. Už pred pár storočiami existovali rôzne špecializácie a profesie ako pekár, kováč, tkáč, rezbár, obuvník, krajčír, hrnčiar a množstvo ďalších.

reklama, hrnciar, pottery

A tu sa začínajú písať prvotné marketingové nástroje a hľadanie spôsobov ako upozorniť na svoj tovar a službu. A ako inak ako rôznymi vývesnými štítkami, vystavenými produktmi, označením svojho predajného miesta atď. Napr. obuvník si zavesil nad svoju dielňu čižmu, kováč podkovu, pekár postavil pred svoju pekáreň zástup čerstvých, voňavých bochníkov, hrnčiar vystavoval svoje hrnčiarske diela a pod. Postupom času zastúpili originálne tovary atrapy, symboly, reklamné nápisy, ktoré boli väčšie, viditeľnejšie a pútavejšie.

Neskôr sa začali najímať prvotní „predavači“ zvaní vyvolávači (zvuková reklama), ktorí pútali na seba a predajňu pozornosť rôznymi nástrojmi ako kričaním, presviedčaním, vychvaľovaním, bubnovaním a inými ďalšími zvukmi.

Taktiež začali vznikať prvotné značky tovaru a produktov. Ľudia začali vnímať odlišnosť a kvalitu produktov vyrobených rôznymi výrobcami. Spotrebitelia začali vyhľadávať produkt určitého výrobcu, ktorý si označoval svoj tovar či dielňu štítkami a symbolmi. A tu sa začala zmena podstaty reklamy. Ľudia začali vnímať tovar ako značku. Tovar sa začal úzko viazať na názvy výrobcov a obchodníkov.

coca cola, drink, commercial

Dnes už poznáme rôzne druhy a nástroje reklamy, ktoré nás sprevádzajú všade okolo nás. Produkty a služby nadobudli “konzumný charakter”, a ich cieľom je uspokojenie zákazníkov (kvalita, chuť, farba, tvar, dotyk, pridaná hodnota..), preto na ne musíme upozorňovať úplne inými formami, vrátane kreatívy. História a reklama sa začala vyvíjať a formy reklamy sú v dnešnej dobe o mnoho cielenejšie ako napr. vznik prvej tlačenej reklamy, rôzne tabule, billboardy, svetelná reklama, direct marketing, rozhlasová, TV, či onlinová reklama. Možností v dnešnej dobe máme neúrekom.

commercial, advert

Reklama dnes predstavuje zložitý proces rôznych marketingových nástrojov, rozhodnutí, taktizovania, prieskumov, cieľov, stratégií, positioningu či kreatívy tak aby ponúkaný produkt zaujal. Preto má reklama v dnešnej dobe svoje plnohodnotné uplatnenie, ktoré sa už zaraďuje do samostatnej vednej disciplíny a pracovnej špecializácie, kde každý úkon má svoju vlastnú profesiu (grafický dizajnér, online špecialista, webdeveloper, mediabuyer, account manažér a x ďalších), ale tieto informácie nájdete už určite v iných našich článkoch.

Verím, že som vám aspoň týmto stručným článkom povedal niečo bližšie o histórii reklamy a poukázal na dôležitosť marketingu a reklamy ako takej. V ďalších pripravovaných článkoch sa dozviete už konkrétnejšie porovnanie reklamy v minulosti a súčasnosti. ;)

Zdroj titulného obrázku: http://www.thisthatandthepassport.com/travel-photography/salzburg-travel-photography.html

Štefan Schmidt
Štefan Schmidt Business & Project Director
Obchodník telom i dušou. Legenda vraví,  že ho nikto bez telefónu na uchu ešte nevidel. Zaujíma sa o ľudí a pre klientov by zniesol aj modré z neba. Každý sa mu bez otáľania otvorí a povie mu aj tie najtajnejšie tajomstvá. Veľmi …
Viac o autorovi
Používaním stránok prevádzkovaných 4ME MEDIA s. r. o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac info
sk
en