Blog

We write for you

Monika Gašparovská
Spolupráca s marketingovou agentúrou: mylné očakávania klientov vs realita

Spolupráca s marketingovou agentúrou: mylné očakávania klientov vs realita

Nie je žiadnym tajomstvom, že digitálny marketing mal za posledných 20 rokov výrazný vplyv na ľudstvo. 

Z tohtoročných štatistík vyplýva, že vyše 3,8 miliárd ľudí má profil na sociálnej sieti. Globálne je priemerný čas, ktorý denne užívatelia strávia na sociálnych sieťach 2 hodiny a 24 minút. Ak by sa niekto registroval v 16 rokoch a žil do 70, strávil by na sociálnych sieťach 5,7 roku svojho života. Celkom dosť nato, aby dostal informácie, ktoré mu inzerujúce spoločnosti využívajúce digitálny marketing chcú poskytnúť, však?

Vďaka rozmachu sociálnych sietí narástli možnosti a príležitosti online marketingu pre takmer každé podnikanie. Spoločnosti sa vďaka digitálu zameriavajú na zber dát o cieľovej skupine, vyššie predaje, rozširovanie povedomia o značke či prezentáciu produktov. Pre dosahovanie lepších výsledkov a plnenie marketingových a obchodných cieľov spoločností sa mnoho klientov rozhodne spolupracovať s marketingovou agentúrou. 

Medzi klientmi existuje veľa predpokladov a očakávaní od samotnej spolupráce s agentúrou, ktoré sú niekedy viac či menej vzdialené realite. Ak o tejto spolupráci uvažujete aj vy, mali by ste byť vopred oboznámený o rozdieloch medzi vašimi možnými očakávaniami a realitou, ktorú vám agentúra dokáže poskytnúť. 

Čo vždy našim klientom poskytujeme my, je úprimný vzťah, ktorý sa nezakladá len na pekných slovách a planých sľuboch. Preto vám v tomto blogovom článku predostriem 6 najčastejších mylných očakávaní, s ktorými sa pri klientoch stretávame. Vedzte, že najlepšie je poučiť sa dopredu. Pomôže vám to pri mnohých situáciách, kedy by ste bez informácií zostali zaskočení a nechápali, prečo sa vaše očakávania nezhmotnili v realite. 


1, Očakávanie: “Marketingová agentúra musí vedieť nastaviť perfektnú kampaň aj bez predchádzajúcich relevantných dát spoločnosti.

Realita: Áno, marketingová a kreatívna agentúra vám dokáže pripraviť stratégiu pre vašu značku. Ak však nemáte žiadne historické dáta, z ktorých môže agentúra čerpať, je oveľa náročnejšie navrhnúť funkčnú stratégiu pripravenú na mieru. 

Prečo? Značky, ktoré priebežne merajú svoje digitálne marketingové aktivity, majú lepší prehľad v tom, čo na ich cieľovú skupinu funguje a čo, naopak, nie. Z relevantných údajov je možné získať množstvo potrebných informácií, ktoré pred samotnou tvorbou nasmerujú kreatívny tím správnym smerom.   

Tip: Aj keď ešte s agentúrou nespolupracujete, využite silu analytiky už teraz. Vďaka ľahko dostupným nástrojom viete merať všetky potrebné metriky, ktoré sa vám môžu aktuálne zísť, ale viete ich efektívne využiť aj v budúcnosti. Základom každého marketingového úspechu sú poctivo analyzované dáta.

2, Očakávanie: “Výsledky marketingovej stratégie musíme vidieť hneď.” 

Realita: Samozrejme, hneď ako sa spustí marketingová stratégia v online kampani, je možné sledovať predbežné výsledky, robiť analýzy, na základe ktorých sa kampaň optimalizuje. Najmä, ak ide o performance marketing, v ktorom sa pri správne zvolených metrikách a nástrojoch dajú pomerne jednoducho analyzovať výsledky.

Avšak nie je kampaň ako kampaň. Výsledky dlhodobých marketingových cieľov spojených s budovaním brandu, ako je napríklad brand awareness, nie je možné vidieť okamžite, dokonca ani v blízkej budúcnosti. Brandové kampane sú dlhodobé záležitosti, ktorých výsledky môžete pozorovať niekoľko mesiacov po spustení a priebehu kampane. 

Tip: Preto ak vám agentúra sľubuje okamžité výsledky, majte sa na pozore. Väčší budget vám síce krátkodobo dokáže pomôcť a zvýšiť počet objednávok či traffic na e-shope, ale je vysoko pravdepodobné, že po znížení budgetu padnú vaše čísla na začiatočné hodnoty. Marketingová stratégia nie je šprint, ale beh na dlhú trať. Musíte byť trpezlivý, odhodlaný a vytrvalý. Iba tak dosiahnete výsledky, ktoré majú dlhodobo zmysel.    

3, Očakávanie: “Vyskúšame spoluprácu na mesiac,” alebo “vyskúšali sme spoluprácu s marketingovou agentúrou na mesiac a NEMALO TO ŽIADNY VÝSLEDOK.” 

Realita: Jedno z najčastejších očakávaní klientov, pri ktorom sa všetci marketéri chcú streliť do hlavy. Vyskúšať mesačnú spoluprácu s agentúrou a očakávať nadpriemerné výsledky a splnenie všetkých nastavených cieľov NIE JE MOŽNÉ! Skrátka, nie je. 

Ako som spomínala v predchádzajúcom bode, funkčný marketing je stratégia, ktorá prináša výsledky iba vtedy, ak funguje DL - HO - DO - BO. Preto ak zvažujete spoluprácu s marketingovou agentúrou, odporúčame kooperovať minimálne 3-4 mesiace. 

Je potrebné si uvedomiť, že sa marketingová agentúra musí s vašou značkou zžiť, pochopiť vaše predstavy a vízie, vytvoriť stratégiu a implementovať ju. Samotná stratégia zase potrebuje svoj čas, kým ju vaši zákazníci príjmu, pochopia, osvedčia si ju a obľúbia si vašu značku. Stratégia sa musí aj vyhodnotiť a je potrebné prispôsobiť ďalší postup na základe získaných dát. 

Ak budete nabudúce niekoho počuť, ako vraví, že mesačná spolupráca s agentúrou nemala poriadne žiadny výsledok, budete vedieť, prečo sa toto očakávanie nesplnilo.  

4, Očakávanie: “Potrebujeme skvelú kampaň na podporu predaja, ale nemáme budget či čas na úpravu web stránky - tá JE OK.

Realita: Dbajte na odporúčania od marketérov. Dlhodobo sa pohybujú v online priestore a presne vedia, ktoré e-shopy môžu mať problémy s predajom pre zastaralé či user unfriendly weby. Ak klienti veria tomu, čo predávajú, ich výrobky či služby sú kvalitné, využívajú marketingové kampane na podporu predaja, ale ten sa nie a nie dostaviť, problém môže byť práve v samotnom e-shope. 

Ak vám marketéri odporúčajú pred kampaňou upraviť a “prekopať” e-shop, urobte to. Možno pôjde o vyšší náklad, než aký by ste minuli na samotnú kampaň, avšak boli by to len vyhodené peniaze, ak by ste reklamou nalákali potenciálnych zákazníkov, ktorí by hneď po príchode na e-shop zatvorili okno prehliadača. 

Tvrdiť, že e-shop je v poriadku, keď je na ňom množstvo nedostatkov, vám nepomôže posunúť sa a dosiahnuť vyššie predaje. Investujte do podstatných vecí hneď na začiatku a postavte pevné základy. Vďaka nim môžete ľahko v budúcnosti stavať kampane, ktoré prinesú výsledky, po akých túžite.   

5, Očakávanie: ”Mám jasnú predstavu, čo chcem. Nepoviem ju, ale keď ju neuhádnete, tak nie ste agentúra pre mňa.

Realita: Prepáčte, sme marketéri, nie veštice z kanálu Osem. Miesto čítania z ruky, ponúkame otvorenú konverzáciu, kde zisťujeme všetky dôležité informácie. Viac sa sústredíme na vaše ciele a stratégiu, ktorou ich dosiahneme, pričom vychádzame z dlhoročných skúseností. Navyše, nie vždy je to, čo chcete aj to, čo naozaj potrebujete.

Ak hľadáte marketingovú agentúru pre svoj biznis, hľadajte zároveň skupinu ľudí, ktorej bezvýhradne dôverujete a viete byť k sebe úprimní. Ak máte jasné predstavy o vašom marketingu, ktoré chcete implementovať, povedzte ich otvorene. V opačnom prípade vám marketingová agentúra navrhne svoje riešenia a nie je isté, že budú rovnaké, ako tie vaše. V závere vám zostane veriť svojim pocitom alebo odborníkom, ktorí držia v rukách dáta.     

6, Očakávanie: “Sme malý podnik, nepotrebujeme agentúru - všetko si robíme inhouse (a marketing aj tak nefunguje)!

Realita: Och, marketingový boh. Úplne rozumiem, že nie každá spoločnosť má ohromný budget na celoročné kampane. Avšak, často sa stretávame s klientmi z “malých rodinných firiem”, ktorí si všetky marketingové aktivity robia inhouse, čo znamená, že fotograf, grafik, správca sociálnych sietí, analytik a copywriter je jedna osoba. Netvrdím, že sa to na začiatok nedá riešiť takouto formou, ale je tiež pravda, že ak nejde o “multitalentovaného čáva” je pravdepodobné, že výstupy nedosahujú kvalitu, ktorá posúva vaše podnikanie vpred.

Nemusíte investovať hneď na začiatku tisíce eur do marketingu, rozumieme, že každý klient je finančne limitovaný svojimi možnosťami. Nemali by ste sa však oberať o príležitosť vystupovať v digitálnom svete a prezentovať sa pred svojimi potenciálnymi zákazníkmi na úrovni.   

Doprajte sebe a svojmu podnikaniu agentúru, ktorá k vám bude od začiatku úprimná. Hoci sa úprimnosť ľuďmi podceňuje, my jej holdujeme už dlhú dobu. Vyberte si z ponuky našich služieb a pri komunikácii s našou agentúrou budete vždy vedieť celú pravdu a nič než pravdu. 

Ak máte aj po prečítaní článku otázky ohľadom spolupráce s marketingovou agentúrou, neváhajte sa na nás obrátiť. Radi vám poradíme a nasmerujeme vašu kampaň k finálnemu úspechu. 
 

Monika Gašparovská
Monika Gašparovská Senior Account Manager
Málokedy natrafíte na tak ukecanú osôbku, akou je Monika. Medzi jej silné stránky patrí napríklad to, že si vie vystreliť nielen z ostatných, ale aj sama zo seba. Z ničoho si nerobí ťažkú hlavu a svojou priateľskou a úprimnou povahou si získa každého, k…
About author
By using the sites operated by 4ME MEDIA s. r. o. you agree to the use of cookies that help us provide better service. More info
sk
en